ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
  • S námi vybíráte chytře již od roku 2016.
Menu
>

Recenze a test elektrické koloběžky Lamax eLander SA50

Recenze elektrické koloběžky Lamax eLander SA50

Elektrická koloběžka Lamax eLander SA50 uveze díky robustní konstrukci jezdce o hmotnosti až 120 kg a to nejen po asfaltu, ale zvládne i lehčí terén nebo lesní cestu. Prvotřídní motor o výkonu 500 W pohání stroj rychlostí až 25 km/h a při ideálních podmínkách koloběžka dojede na vzdálenost až 70 km.

Obsah balení

Společnost Lamax dodává elektrickou koloběžku pečlivě zabalenou v kartonové krabici, kde je chráněná proti poškození při přepravě polystyrenovou výplní. V balení je naprosto vše, co je potřeba k provozu koloběžky. Samotný stroj má pouze odmontovaná řídítka, jinak je vše sestavené.

Montáž řídítek je velmi jednoduchá. Pomocí třmenu přiloženého v krabici s koloběžkou se řídítka usadí na řídící tyč a přitáhnou. Sklon řídítek je potřeba nastavit tak, aby při sklopení zapadla do háku pro jejich ukotvení na stojné desce. Výhoda je, že ke zmíněné montáži není potřeba žádné nářadí. V balení je sice několik imbusových klíčů, ale ty slouží spíše jen k občasné kontrole, zda není volný nějaký šroub. Mně se během testování koloběžky nikdy nic neuvolnilo a to i přesto, že jsem často jezdil na polních a dosti hrbolatých cestách.

Konstrukce a design

Elektrická koloběžka eLander SA50 mě na první pohled upoutala svou robustní konstrukcí. Při pohledu na mohutnou řídící tyč, širokou nášlapnou plochu a nafukovací 12″ kola mi bylo hned jasné, že testovaný stroj zvládne i lehčí terén. Přední kolo je uložené v odpružené vidlici a odlétávání nečistot brání plastový blatník. Řídící tyč je uložená v bytelném trubkovém rámu, do kterého je vsazeno prostorné stupátko a celou jeho spodní část zabírá baterie (48 V/15 Ah). Ta je proti poškození chráněna kovovým pláštěm.

Zadní kolo elektrické koloběžky Lamax eLander SA50 je usazeno napevno bez odpružení. Do zadního kola je vsazen elektromotor o výkonu 500 W , který tak bezpečně zvládne pohánět koloběžku rychlostí až 35 km/h. Maximální rychlost koloběžky je vzhledem k bezpečnosti provozu omezena na 25 km/h, ale celkem jednoduchým způsobem lze tento rychlostní limit odblokovat. K tomu se ještě vrátím později.

Co se týká bezpečnosti elektrické koloběžky Lamax eLander SA50, tak o zastavení stroje se bezpečně postarají kotoučové brzdy na obou kolech. Obě brzdy jsou manuálně ovládány páčkami na řídítkách a přenos brzdné síly se ke kolům přivádí pomocí ocelových lan zakrytých v bovdenech. K bezpečnosti provozu přispívá rovněž bílé diodové světlo nad předním kolem a červené světlo na zadním blatníku. Zadní světlo funguje navíc i jako brzdové. Při objíždění nic netušících kolemjdoucích lidí se hodí malý zvonek na levé straně řídítek, jelikož elektrický pohon koloběžky nevydává téměř žádný zvuk.

K ovládání koloběžky slouží hlavní vypínač na pravé straně řídítek a malý displej s jedním tlačítkem, kterým se přepínají jízdní režimy. Režim 1 – režim chůze, režim 2 – maximální rychlost 15 km/h a režim 3 – maximální rychlost 25 km/h. Displej ukazuje stav nabití baterie, okamžitou rychlost, celkový počet najetých kilometrů a nastavený jízdní režim. Pro běžný provoz koloběžky jsou tyto údaje naprosto dostačující a srozumitelné. Překvapilo mě madlo akcelerace. Pohyb koloběžky se neovládá páčkou jako většina podobných strojů, ale testovaná koloběžka Lamax eLander SA50 má na pravé rukojeti otočné madlo jako motocykl. Je to celkem příjemné řešení. Rukojeť dobře padne do ruky a lehkým otočením se ovládá akcelerátor.

Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti

Jízda na elektrické koloběžce je docela návyková. Testovaný stroj Lamax eLander SA50 dává již svým vzhledem najevo, že se nejedná o dětskou hračku, ale že uveze dospěláka o hmotnosti až 120 kg. Při každém zapnutí je koloběžka automaticky nastavena na rychlostní režim 2 – maximální rychlost 15 km/h. Pro uvedení koloběžky do chodu se stačí lehce odrazit a otočit madlem akcelerátoru. Elektromotor plynule zrychluje do nastavené maximální rychlosti.

Pro běžnou jízdu na kratší trasy je maximální rychlost 25 km/h dostatečná. Pokud máte před sebou delší cestu na pěkné pevné komunikaci, tak přijde vhod možnost odblokovat koloběžku na její maximum, která je až 35 km/h. Při vypnuté koloběžce stačí držet zmáčknutou páčku brzdy na levé straně řídítek, následně koloběžku zapnout a třikrát otočit akcelerátorem. Stejným způsobem se koloběžka opět uvede do původního stavu.

Skvělá je jednoduchost této operace, není potřeba žádné napojování na počítač, nebo jiné propojování například s mobilní aplikací. Jen je potřeba počítat s tím, že maximální rychlost bude mít větší vliv na celkový dojezd koloběžky. Výrobce udává při ideálních podmínkách maximální dojezd koloběžky až 70 km. To je při běžném používání těžko splnitelné, ale i tak vydrží baterie s kapacitou 15 Ah pohánět koloběžku dostatečně dlouho aniž by bylo potřeba ji dobíjet.

Přepínání třech režimů se mi nejprve zdálo zbytečné, ale nakonec jsem je využíval všechny. Režim 1 – režim chůze, jsem používal při tlačení koloběžky do opravdu prudkého kopce. Šel jsem podle koloběžky a ta jela prakticky sama vedle mě, aniž bych musel stroj o hmotnosti 22 kg tlačit. Režim 2 – rychlost 15 km/h se hodil na hrbolatých cestách a samozřejmě režim 3 – maximální rychlost jsem využíval nejvíce.

Do naší obce vede mírný, ale poměrně táhlý kopec a ani tady testovaná koloběžka neměla se stoupáním žádný problém. V horské krajině bych volil koloběžku se silnějším motorem, ale v rovinaté Polabské nížině, kde jsem stroj testoval je výkon motoru 500 W pro běžnou jízdu naprosto dostačující.

Při nutnosti přepravy například v zavazadlovém prostoru automobilu jde jednoduše sklopit řídítka a koloběžka zabere méně prostoru. Po odjištění bytelného kloubu na řídící tyči se řídítka sklopí a zacvaknou se do výstupku na nášlapné desce. Tyč potom slouží jako madlo, za které se celá koloběžka zvedne. Vzhledem k její hmotnosti 22 kg není přenášení koloběžky úplně snadné a sklápění řídítek bych volil spíše při uskladnění, aby stroj zabral méně místa.

Obě kola mají průměr 12″ a elektrická koloběžka eLander SA50 díky tomu bezpečně překonává běžné nerovnosti na silnici. Při testování jsem často přejížděl po hrbolaté polní cestě a do prostorné stojné desky se nepřenášely žádné nepříjemné rázy. K tomu hodně napomáhá kvalitně odpružené přední kolo.

Jízdní vlastnosti koloběžky jsou velmi dobré. Velká kola dodávají pocit jistoty nejen při větší rychlosti, ale i při zatáčení. Celkovému dobrému dojmu z jízdy rovněž přispívají kvalitní brzdy. Obě kola jsou osazena kotoučovými brzdami a při zmáčknutí obou páček na řídítkách, koloběžka zastaví během chvilky. Navíc při brzdění dochází k rekuperaci a část energie se vrací zpět do baterky.

Výrobce myslel nejen na pohodlí při jízdě na koloběžce, ale i na bezpečnost. Přední diodové světlo neosvětlí jízdní dráhu jako světlo automobilu, ale je dostatečně jasné, aby jedoucí koloběžku nikdo nepřehlédl. Zadní červené světlo ještě navíc zvýší svou intenzitu jakmile se zmáčkne páčka přední nebo zadní brzdy. Brzdové světlo funguje automaticky po zapnutí koloběžky a poziční světla se zapínají podržením tlačítka pod displejem.

Příjemná změna oproti jiným koloběžkám je otočný akcelerátor na pravé straně řídítek. Otočné madlo přirozeně padne do ruky a není potřeba mít vybočený palec na mačkání páčky akcelerátoru. V blízkosti pravé ruky je zabudován malý informační displej. Ten ukazuje vše potřebné co jezdec potřebuje vědět. Jediné co mi na testované koloběžce chybělo, je absence jakékoliv blokace jízdy, nebo uzamknutí. Při odstavení koloběžky například u obchodu, ji může kdokoliv zapnout a odjet. Dá se namítat, že ji může stejně někdo odnést nebo odstrkat, ale to už vzhledem k hmotnosti a rozměrům koloběžky není tak jednoduché.

Výdrž baterie a nabíjení

Koloběžku Lamax eLander SA50 jsem testoval částečně na asfaltové komunikaci, částečně na polních cestách a i když stroj musel zdolávat i lehce kopcovitý terén, tak mě nikdy neomezovala nutnost dobíjení. Při každé jízdě jsem najel okolo 30 km téměř stále při plné zátěži a nikdy jsem se nedostal pod 50 % kapacity baterie.

Nabíjecí konektor je umístěný na krytu baterie pod stupadlem koloběžky. Nabíjení koloběžky je jednoduché. Dodávaný adaptér stačí zapojit do elektrické sítě 230 V a svit zelené diody signalizuje, že je nabíječka připravena k použití. Po připojení ke koloběžce se na adaptéru rozsvítí dioda červeně a v momentě, kdy je baterie nabitá do plné kapacity se dioda opět změní na zelenou barvu.

Přibližná doba nabíjení baterie udávaná výrobcem je 6 až 8 hodin, ale při průběžném dobíjení je tato doba podstatně kratší. Její kapacita 15 Ah je dostačující na pohon koloběžky na velmi velkou vzdálenost (při ideálních podmínkách až 70km), což si myslím, že při běžném používání málokdo využije. Pokud však koloběžku budete používat na kratší vzdálenosti, například okolo 5 km na cestu do zaměstnání a zpět, tak bude stačit baterii nabít jednou za týden.

Závěrečné hodnocení Lamax eLander SA50

9

Skvělá

Testovaná elektrická koloběžka LAMAX eLander SA50 je skvělý dopravní prostředek nejen do města, ale díky velkému dojezdu na jedno nabití poslouží i na středně velké vzdálenosti mezi obcemi. Chválím jednoduché ovládání a dostatečně prostornou desku pro nohy. Díky kvalitnímu odpružení vpředu a velkým kolům zvládá koloběžka menší nerovnosti na vozovce velmi dobře a jezdec má větší pocit jistoty a bezpečí.

Konstrukce a design
9
Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti
9
Výdrž baterie a nabíjení
9
Maximální rychlost:25km/h ( po odblokování lze i 35km/h )
Hmotnost koloběžky:22kg
Maximální zatížení:120kg
Dojezd na jedno nabití:Až 70 km ( při ideálních podmínkách )
Přibližná doba nabíjení:6 až 8 hodin
Výkon motoru:500W
Klady
  • Jednoduché ovládání
  • Kvalitní a bytelná konstrukce
  • Velký dojezd na jedno nabití
  • Jízdní vlastnosti ( velká kola )
Zápory
  • Absence blokace zapnutí

Sdílejte článek

Ohodnoťte recenzi

Celkové hodnocení: 4.7 (11 hlasů)

Autor recenze

Zdeněk Suchý
Zdeněk Suchý

Zdeněk se téměř 30 let živil jako automechanik a vlastníma rukama provádí rekonstrukci domu. Díky tomu se již setkal s velkým množstvím různého nářadí a má rád nové technologie, které dokážou ulehčit či usnadnit práci. Již několik let vytváří prezentace pro realitní kanceláře, naplno se věnuje focení, tvorbě videa a grafiky, kde stále vyhledává nové příležitosti. Ve volném čase je rád s rodinou, věnuje se údržbě zahrady a domu, rád poznává nová místa a občas se projede na kole. LinkedIn, Facebook

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář