ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
  • S námi vybíráte chytře již od roku 2016.
Menu
>

Recenze a test elektrické koloběžky Lamax eRacer SC50

Elektrická koloběžka LAMAX eRacer SC50, recenze chytrý výběr

Elektrická koloběžka Lamax eRacer SC50 se řadí mezi první příčky podobných strojů nejen díky svému designu, ale vyniká i vysokým výkonem motoru (1000 W). Vestavěná baterie 60 V / 14,5 Ah (870 Wh) vydrží pohánět kvalitní stroj do vzdálenosti až 70 km na jedno nabití a díky robustní konstrukci uveze jezdce o hmotnosti až 120 kg.

Obsah balení

Elektrická koloběžka Lamax eRacer SC50 je kvalitně zabalená v pevné kartonové krabici. Proti poškození při přepravě je krabice vyplněná přesně tvarovanými molitany, které zabraňují pohybu koloběžky.

Pro úsporu místa jsou odmontována řídítka koloběžky a řídící tyč je sklopená ke stupátku. Součástí balení je přehledný návod k obsluze v několika jazycích včetně českého, nabíjecí adaptér do zásuvky 230 V a spojovací materiál pro pevnou fixaci řídítek v řídící tyči. Montáž řídítek zpět je jednoduchá, zabere pár minut a zvládne to bez potíží i méně zručný člověk.

Následně stačí pro jistotu zkontrolovat dotažení spojů na důležitých místech jako jsou kola, brzdová soustava a případně dohustit pneumatiky na 10″ kolech. Na testované koloběžce jsem žádné nedostatky nenašel a vše bylo připravené k bezpečnému provozu.

Konstrukce a design

Jak se již stalo zvykem u elektrických vozítek od společnosti Lamax, tak i elektrická koloběžka eRacer SC50 vyniká kvalitním zpracováním a robustní konstrukcí. Český výrobce nenechá nic náhodě a klade maximální důraz na použití těch nejlepších materiálů při výrobě. Je vidět, že se jedná o domácího výrobce, který zná kvalitu místních komunikací a elektrickou koloběžku vyrobil tak, aby všechny nástrahy skvěle zvládala.

Přední i zadní 10″ kola jsou kvalitně odpružená a obutá do nafukovacích pneumatik. Zadní tlumící jednotku lze navíc upravovat podle hmotnosti jezdce. Maximální hmotnost řidiče je 120 kg a koloběžka ho na jedno nabití baterie odveze až do vzdálenosti 70 km. To je při 29 kg hmotnosti koloběžky skvělý výkon.

Do předního kola je vsazená bubnová brzda mechanicky ovládaná pomocí páčky na řídítkách. Ta dobře padnou do ruky a díky šířce 64 cm přispívají k dobré ovladatelnosti koloběžky. Na druhé straně řídítek je páčka pro ovládání velmi účinné kotoučové brzdy na zadním kole. V přirozeném dosahu rukou jsou hlavní ovládací prvky na řídítkách. Na pravé straně je akcelerátor a tlačítko, kterým se koloběžka uvede do pohotovostního stavu. Při jízdě se s tímto tlačítkem dají ovládat světlomety a přepínat jízdní režimy koloběžky.

Na levé straně je v dobrém dosahu přepínač směrovek, akustická houkačka a malý zvonek. Sklápění řídítek pro úsporu místa při uskladnění nebo přepravě koloběžky je řešené bytelným kloubem nad předním kolem. Jednoduchým odjištěním se řídítka sklopí směrem k zadnímu kolu, kde se zacvaknou do přesně umístěného zámku v zadní části stupadla. Chválím jednoduchý a efektivní systém sklápění. Celý proces lze uskutečnit pomocí jedné ruky a řídítka poté slouží jako pevné madlo pomocí kterého lze koloběžku uchopit a odnést.

Zadní kolo elektrické koloběžky Lamax eRacer SC50 obsahuje kromě kotoučové brzdy také extrémně silný elektromotor o výkonu 1000 W. Ten umí rozjet koloběžku na rychlost až 60 km/h, ta je ale elektronicky omezena na maximálně 25 km/h. Co se týká omezení maximální rychlosti, tak výrobce koloběžky umožnil uživateli regulovat maximální rychlost ve čtyřech základních režimech. Nejpomalejší je režim chůze, kdy je rychlost omezena na 6 km/h, dále režim E 15 km/h, režim D 20 km/h a režim S 25 km/h. Tyto režimy jdou měnit dvojím stisknutím tlačítka na pravé straně řídítek.

Vzhledem k vysokému výkonu motoru koloběžky eRacer SC50 je dobré, že výrobce myslel také na pohodlí a bezpečí uživatele. Testovaná koloběžka má velmi širokou desku pro nohy, řekl bych, že jednu z největších, s jakými jsem se při testování koloběžek setkal. Myslím, že každý jezdec si najde polohu pro obě nohy, aby se mu pohodlně cestovalo. Při jízdě na delší vzdálenost je určité pohodlí důležité.

Další věc, na které v Lamaxu nešetřili, je důkladné osvětlení koloběžky. Přední malá, jakoby obrysová světla ve spodní části a velký diodový světlomet na řídítkách skvěle osvětlí cestu při noční jízdě, a aby byla koloběžka vidět ze všech stran, umístil výrobce do spodní části pod baterii několik světel, které různě mění svou barvu. Jakmile se však zabrzdí, rozsvítí se všechna spodní světla červeně a koloběžka vypadá, jako by plula na červeném polštáři. Samozřejmostí je červené světlo vzadu na blatníku, které rovněž signalizuje brzdění.

V zadní části desky pro nohy jsou umístěna další světla, která signalizují brzdění, přepínačem na řídítkách je lze použít jako blinkr signalizující změnu směru jízdy. Za denního světla však blikání není téměř vůbec vidět a řidič jedoucí za koloběžkou, by se musel hodně soustředit, aby si všiml, že jezdec dává nějaké znamení o změně směru jízdy. Jejich smysl na koloběžce by byl asi na dlouhou diskusi, každopádně za tmy vidět jsou a co se týká designu, tak je to vcelku sympatický doplněk.

Veškeré informace, které potřebuje vědět jezdec na koloběžce, ukazuje přehledný displej na řídítkách. Dobře viditelný je stav nabití baterie a rychlost koloběžky. To je to nejdůležitější, co potřebuje uživatel vědět. Dále displej ukazuje nastavený jízdní režim, ujeté kilometry a kontrolku zapnutí osvětlení. Překvapivá je funkce automatického zapnutí světla při snížené viditelnosti. Tím se mohou pyšnit moderní automobily, na elektrické koloběžce je to nevídaný bonus, který zpříjemní jízdu. Při brzdění displej ještě ukazuje výkon generované energie zpět do baterie.

Celkově je elektrická koloběžka Lamax eRacer SC50 velmi povedená a nejen svým vzhledem ihned upoutá pozornost. Výrobce si dal záležet na každém detailu. Veškeré kabely nebo brzdové bovdeny jsou vedeny v gumových průchodkách a v co největší míře schované v útrobách koloběžky. Zaujal mě například průchod brzdového bovdenu skrz blatník předního kola. Zdánlivá drobnost, ale je zde vidět precizní práce designera, který myslel nejen na funkčnost, ale i na vzhled.

Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti

Elektrická koloběžka Lamax eRacer SC50 díky své robustní konstrukci zvládne nejen rychlou jízdu po pěkné silnici, ale díky kvalitnímu odpružení se nemusíte bát ani lehčího terénu. Koloběžku jsem nejprve testoval na rovné asfaltové silnici, užíval jsem si klidnou jízdu a velkou sílu elektromotoru. 1000 W výkon dá o sobě vědět, jakmile pohnete páčkou akcelerátoru. Musím uznat, že koloběžku s takovým zátahem motoru jsem ještě netestoval.

Dojezd testované koloběžky na jedno nabití udávaný výrobcem je až 70 km. To je měřeno při takzvaných ideálních podmínkách, které běžný jezdec málokdy dokáže vytvořit. I tak je ale dojezd velmi velký a s koloběžkou můžete vyrazit na hodně dlouhou cestu. Na prostorné desce pro nohy si najde pohodlnou polohu každý jezdec a jediné, co bude unavující, je nekonečně dlouhá jízda rychlostí 25 km/h. Koloběžka eRacer SC50 má však pro takové cestování řešení, které není popsané v návodu k použití.

Když při zapnuté koloběžce podržíte zmáčknutou levou páčku brzdy a 5× za sebou rychle zmáčknete spouštěcí tlačítko na řídítkách, na displeji se ukáže nápis SPO a koloběžka bude zrychlovat až na své maximum 60 km/h. Jízda touto rychlostí na koloběžce je neskutečný adrenalin, ale je na vážném zvážení každého řidiče, zda si na to troufne. Osobně jsem to krátce vyzkoušel, ale doporučuji tuto rychlost odblokovat jen opravdu velmi zkušeným řidičům koloběžek, a to hlavně na trati, kterou znají a nemůže je nic překvapit.

Dalším příjemným bonusem je možnost instalace aplikace do mobilního telefonu a následné spárování koloběžky s telefonem pomocí Bluetooth. Komu nestačí běžné ovládání koloběžky, tak pomocí aplikace může svůj stroj nastavit podle svých představ. Kromě nastavení různých barev svícení na spodní části elektrokoloběžky lze pomocí aplikace nastavit hodně užitečných věcí. Zmíním jich pár, které jsem uvítal.

Koloběžka má díky vysokému výkonu motoru velké zrychlení a při jízdě v terénu, nebo menší rychlostí se mi líbila možnost nastavit například větší citlivost akcelerátoru. Jízda na koloběžce byla hned příjemnější. Dále jsem uvítal možnost nastavení intenzity rekuperace. Je skvělé, že se při brzdění vrací energie zpět do baterie, ale při jízdě z kopce, když jsem chtěl lehce zabrzdit, tak koloběžka brzdila moc intenzivně. Mobilní aplikaci jsem tedy uvítal hlavně z hlediska nastavení jízdních vlastností. Když si s tím jezdec trochu pohraje a vyzkouší, co mu vyhovuje, tak je jízda na elektrokoloběžce neskutečně komfortní.

Aplikace v mobilním telefonu nenabízí jen nastavení jízdních vlastností, ale umožňuje i zapnutí různých komfortních funkcí. Kromě změny barevného podsvícení koloběžky jsem uvítal zapnutí tempomatu a nastavení po jaké době stálé rychlosti se má aktivovat. Tempomat fungoval při testování skvěle a při jízdě na delší vzdálenost jsem ho uvítal. Vrcholná komfortní funkce, která se dá aktivovat pomocí mobilní aplikace, je zámek koloběžky. Při zamknutí se aktivuje alarm a při pokusu o odjetí se rozezní siréna a elektromotor zablokuje zadní kolo.

Výdrž baterie a nabíjení

Při testování elektrické koloběžky Lamax eRacer SC50 se mi líbil dlouhý dojezd na jedno nabití. Pod deskou pro nohy je připevněna silná 60 V baterie s kapacitou 14,5 Ah (870 Wh). Ta dle výrobce zvládne pohánět koloběžku při ideálních podmínkách až do vzdálenosti 70 km. Ideální podmínky jsou bezvětří, dokonale rovná silnice, malá hmotnost jezdce atd. To se málokdy povede, ale při testování jsem se nebál vyrazit na trasu 50 kilometrů a koloběžka ji bez problémů zvládla. Pokud ji někdo bude používat na kratší dojezdy do zaměstnání, tak bude stačit nabíjet ji třeba jen přes víkend.

Nabíjecí adaptér lze jednoduše připojit do nabíjecího portu koloběžky a barevná kontrolka signalizuje změnou barvy z červené na zelenou, že je baterie plně nabitá. Z prázdné do plné kapacity trvá nabíjení 6-8 hodin, baterie se však může dobíjet průběžně a doba nabíjení se tím podstatně zkrátí. Navíc při brzdění koloběžka díky funkci rekuperace umí vracet část energie zpět do baterie.

Závěrečné hodnocení Lamax eRacer SC50

9.5

Perfektní

Elektrická koloběžka Lamax eRacer SC50 vyniká dlouhým dojezdem na jedno nabití a vysokým výkonem motoru. Díky širokým řídítkám a prostorné desce pro nohy je jízda na koloběžce velmi komfortní nejen na rovné silnici, ale perfektní odpružení dobře zvládá i jízdu na hrbolaté cestě. Vzhledem ke svým rozměrům a větší hmotnosti není ideální pro převoz ve vozech městské hromadné dopravy, ale tu naopak díky svým vlastnostem směle nahradí. Kdo hledá nenáročný dopravní prostředek do zaměstnání a nebo si chce užít akční jízdu na výletě, je pro něj tato elektrická koloběžka skvělá volba.

Konstrukce a design
9.5
Rychlost, dojezd a jízdní vlastnosti
9.5
Výdrž baterie a nabíjení
9.5
Maximální rychlost:25 km/h (po odblokování lze i 60 km/h)
Hmotnost koloběžky:29 kg
Maximální zatížení:120 kg
Dojezd na jedno nabití:Až 70 km (při ideálních podmínkách)
Přibližná doba nabíjení:6 až 8 hodin
Výkon motoru:1000 W
Klady
  • Jednoduché ovládání
  • Kvalitní bytelná konstrukce
  • Velký dojezd na jedno nabití
  • Jízdní vlastnosti
  • Design
  • Komfortní funkce (automatické svícení, alarm)
  • Tempomat
Zápory
  • Vetší hmotnost
  • Možnost zamknutí jen pomocí mobilní aplikace

Sdílejte článek

Ohodnoťte recenzi

Celkové hodnocení: 4.6 (10 hlasů)

Autor recenze

Zdeněk Suchý
Zdeněk Suchý

Zdeněk se téměř 30 let živil jako automechanik a vlastníma rukama provádí rekonstrukci domu. Díky tomu se již setkal s velkým množstvím různého nářadí a má rád nové technologie, které dokážou ulehčit či usnadnit práci. Již několik let vytváří prezentace pro realitní kanceláře, naplno se věnuje focení, tvorbě videa a grafiky, kde stále vyhledává nové příležitosti. Ve volném čase je rád s rodinou, věnuje se údržbě zahrady a domu, rád poznává nová místa a občas se projede na kole. LinkedIn, Facebook

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář