ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
Menu

Test a recenze nejlepších autobaterií 2019

Datum 22.6.2019 Auto-moto

Bez automobilu si dnes nedokážeme prakticky představit život. Ať už jej využíváme jako transport či dokonce jako prostředek obživy, zásadním způsobem nám usnadňuje život. Jenže od hory plastů, plechů a drátů k funkčnímu vozu je poměrně daleká cesta. A její nedílnou součástí jsou i autobaterie, jež se starají mimo jiné o to základní – o nastartování motoru.

Jelikož se laici mohou v široké nabídce aut a jejich akumulátorů ztrácet, sepsali jsme následující článek. V něm vám představíme trojici nejlepších akumulátorů na trhu, přičemž jsme se snažili soustředit na ty univerzálně využitelné. Taktéž nabídneme několik rad pro jejich správný výběr.

    Nejlepší autobaterie

    Exide Classic 12V 40Ah 320AVarta Blue Dynamic 12V 74Ah 680ABosch S5 12V 100Ah 830A
    Exide Classic 12V 40Ah 320AVarta Blue Dynamic 12V 74Ah 680ABosch S5 12V 100Ah 830A
    Levný základZlatá střední cestaPro náročné
    KLADYNízká cena
    Bezúdržbové provedení
    Dostatečná kapacita
    Praktické rozměry
    Velká kapacita
    Dostatečný startovací proud
    Bezúdržbové provedení
    Madlo k snadnějšímu přenášení
    Vysoký výkon
    Odolnost proti mrazu
    Vysoká úroveň materiálu
    Značný startovací proud
    ZÁPORYNízký startovací proud Kratší životnost
    Rychlé vybíjení při mrazu
    Vyšší cena
    Větší rozměry
    SHRNUTÍAutobaterie za nízkou cenu nabízející dostatečný výkon pro méně výkonné spalovací motory. Před nákupem si ovšem ověřte, zda je pro vaše vozidlo dostatečně silná.Zlatá střední cesta se vším všudy. Kapacita a startovací proud plně dostačují i pro dieselové motory. Radost ovšem neudělá nepříliš kvalitní zpracování, takže počítejte s výměnou v horizontu několika let.To nejlepší, co je v současné době možné si pro svého plechového miláčka pořídit. Za hodně peněz obdržíte výrobek schopný pohánět i nejsilnější dieselové motory. Materiály navíc zajistí jeho dlouhověkost.
    POROVNAT CENYPOROVNAT CENYPOROVNAT CENY

    Recenze: Exide Classic 12V 40Ah 320A

    Typ: bezúdržbová | Technologie: EFB | Napětí: 12 V | Kapacita: 40 Ah | Pólování: pravé | Startovací proud: 320 A | Rozměry: 190 × 175 × 175 mm | Hmotnost: 10,9 kg | Přibližná cena: 1 100 Kč

    Klady
    • Nízká cena
    • Bezúdržbové provedení
    • Dostatečná kapacita
    • Praktické rozměry
    Zápory
    • Nízký startovací proud

    Baterie Exide Classic 12V 40Ah 320A je určena majitelům automobilů se slabším spalovacím motorem. Radost udělá zejména zákazníkům hledajícím výrobek za co nejnižší cenu.

    Dalším podstatným kladem je i bezúdržbové provedení. Akumulátor nemusíte neustále kontrolovat, jelikož nespotřebovává žádnou destilovanou vodu. Kapacita je sice omezená, avšak pro méně výkonná vozidla zcela dostačuje. Na využití s diesely ovšem raději předem zapomeňte. Zařízení můžete umístit prakticky do jakéhokoliv vozu, jelikož vyniká drobnými rozměry. Raději si však předem ověřte, zda bude jeho výkon adekvátní.

    Zásadním záporem zůstává poměrně nízká hodnota startovacího proudu. Nejvíce se tento problém projeví v zimním období, kdy je přirozeně zapotřebí větší přísun energie. V extrémním případě se dokonce může stát, že nenastartujete.

    Jestliže jste majiteli menšího vozu s méně výkonným motorem, pak akumulátor Exide Classic jistě využijete. Před nákupem si ovšem raději ověřte, zda vašemu miláčkovi poskytne rozumné množství energie pro bezproblémový chod.

    Recenze: Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A

    Typ: bezúdržbová | Technologie: EFB | Napětí: 12 V | Kapacita: 74 Ah | Pólování: pravé | Startovací proud: 680 A | Rozměry: 190 × 175 × 278 mm | Hmotnost: 17 kg | Přibližná cena: 2 000 Kč

    Klady
    • Velká kapacita
    • Dostatečný startovací proud
    • Bezúdržbové provedení
    • Madlo k snadnějšímu přenášení
    Zápory
    • Kratší životnost
    • Rychlé vybíjení při mrazu

    Druhý model našeho přehledu pochází z dílny klasického producenta akumulátorů, společnosti Varta. Blue Dynamic se bezesporu řadí k nejoblíbenějším přístrojům, jelikož vyniká zejména svým univerzálním použitím.

    Významnou devízou je velká kapacita, jež vystačí i pro potřeby dieselových motorů. Totéž lze říci i o startovacím proudu, dosahujícím takřka 700 A. Ve standardních podmínkách se tedy nemusíte bát, že byste nenastartovali. Technologie EFB se stará o bezúdržbový chod. Třešničkou na dortu je potom praktické madlo, jež významným způsobem usnadňuje přenášení.

    Naproti tomu problémem může být poměrně krátká životnost. V některých případech akumulátor vydrží sotva dva roky, což rozhodně není doba, na kterou bychom jej kupovali. Méně kvalitní zpracování má též za následek rychlé vybíjení při mrazech, stejně tak se baterie špatně vyrovnává s úplným vybitím.

    V případě že hledáte rozumný poměr cena/výkon, našli jste. Za své peníze dostanete přístroj, který je použitelný ve většině současných vozidel. Neočekávejte však, že byste si s ním vystačili po celou dobu provozu vozidla.

    Recenze: Bosch S5 12V 100Ah 830A

    Typ: bezúdržbová | Technologie: AGM | Napětí: 12 V | Kapacita: 100 Ah | Pólování: pravé | Startovací proud: 830 A | Rozměry: 190 × 175 × 353 mm | Hmotnost: 23,2 kg | Přibližná cena: 3 000 Kč

    Klady
    • Vysoký výkon
    • Odolnost proti mrazu
    • Vysoká úroveň materiálu
    • Značný startovací proud
    Zápory
    • Vyšší cena
    • Větší rozměry

    Pokud pro svého plechového miláčka požadujete vždy to nejlepší, určitě zvažte nákup autobaterie Bosch S5 12V 100Ah 830A. Ta vyniká perfektními parametry a počítat můžete i s tím, že vydrží sloužit dlouhá léta.

    Velkým pozitivem je i odolnost proti výkyvům počasí. Proto se vám rozhodně nestane, že byste nenastartovali, a to ani v těch nejtužších mrazech. O to se postará vynikající úroveň použitých materiálů, díky níž můžete počítat s dlouhou životností výrobku. Vyzdvihnout musíme i velké množství startovacího proudu, jež podstatnou měrou omezí „škytání“ auta při startování.

    Jediným závažným nedostatkem zůstává poměrně vysoký finanční obnos, jež je třeba za pořízení produktu zaplatit. Ten je ovšem více než vyvážen jeho výbornými vlastnostmi. Před nákupem si navíc zkontrolujte, zda se vám akumulátor vejde do vyhrazeného prostoru ve vozidle. Jeho rozměry nepatří k nejmenším.

    Řadíte-li se k zákazníkům, vyžadujícím to nejlepší, bez ohledu na finanční obnos, jste na správném místě. Za zhruba 3 000 korun dostanete přístroj, který vám bude sloužit dlouhá léta.

    Nejprodávanější baterie do auta dle Heureky

    Jak správně vybrat autobaterii

    Před samotným nákupem se důkladně seznamte se základními typy autobaterií a rozdílnými technologiemi jejich výroby. Při samotném nákupu potom hrají klíčovou roli rozměry, kapacita, napětí a pólování. Ohled berte i na startovací proud.

    Kritéria výběru

    Typ autobaterie

    Jak už to u všech pokročilejších technologických zařízení bývá, neexistuje univerzální řešení pro všechny stroje. V současné době rozlišujeme dva základní typy akumulátorů do vozidel – údržbové a bezúdržbové. Každý z nich má své vlastní výhody, ale také snadno domyslitelné nevýhody:

    Údržbové baterie

    Klady
    • Nízká cena
    • Lépe snášejí úplné vybití
    Zápory
    • Nutnost neustálé údržby
    • Vyšší náklady za destilovanou vodu

    Bezúdržbové baterie

    Klady
    • Dlouhá životnost
    • Vyšší výkon při startu
    • Bez nutnosti údržby
    Zápory
    • Vyšší cena

    Posledním typem autobaterie, který jsme do přehledu nezahrnuli, jsou tzv. trakční akumulátory. Ty se ovšem využívají kupříkladu v karavanech nebo lodích. Navrženy jsou tak, aby neustále vydávaly malé množství energie, díky čemuž je zařízení vždy připraveno k nastartování.

    Druh technologie

    Druhým zásadním parametrem je druh technologie, kterého bylo při konstrukci přístroje využito. Přehled jednotlivých řešení nabízí následující tabulka spolu s krátkým popisem výhod a nevýhody:

    Druh technologieVýhodyNevýhody
    OlovoNízká cenaMalý výkon, nutnost neustálé údržby, nemožnost umístění v kabině vozu
    Ca/CaNižší cena, relativně bezúdržbový chodRiziko zničení při úplném vybití
    EFBDobrá životnost, přizpůsobení systému start/stop, nevyžaduje speciální nabíječky, rozumná cenaNelze využít pro vozidla se brzdnou rekuperací
    AGM/GELVysoký výkon, bezúdržbový provoz, značná odolnostPotřeba speciálních nabíječek, vysoká cena

    Dříve zcela dominantní olověné autobaterie dnes prakticky vyklidily pole. Nejvyužívanější technologií je EFB, nabízející výborné vlastnosti za poměrně rozumnou cenu. AGM/GEL nacházejí využití hlavně u velmi drahých a výkonných vozů.

    Rozměry

    Klíčovým parametrem při výběru je rozměr akumulátoru. Jen těžko totiž do vozu umístíte baterii, jež se do vyhrazeného prostoru zkrátka nevejde. Předtím, než vyrazíte na nákup tedy doporučujeme důkladně změřit velikost vnitřního prostoru. U některých modelů postačí i letmý pohled do manuálu, který obdržíte při nákupu automobilu.

    Při výběru počítejte též s tím, že rozměry jsou pevně a neochvějně spojeny s kapacitou.

    Kapacita

    Mezi neméně významná kritéria se řadí kapacita akumulátoru udávaná v Ampérhodinách (Ah). Tento atribut značí, množství proudu, jež je přístroj schopen za danou jednotku času vygenerovat. Při nákupu vždy volte takový produkt, který odpovídá parametrům originální baterie.

    Jestliže máte k dispozici dostatečné místo a zvolíte silnější model, rozhodně tím nic nezkazíte. Pro spalovací motory postačují výrobky o síle 60 Ah, v případě dieselů alespoň o 10 jednotek více.

    Napadlo-li vás by zvolit nižší kapacitu, než kolik je uvedeno na starém akumulátoru, případně v manuálu, rychle na tuto možnost zapomeňte. Nižší výkon přístroj nutí fungovat na plné obrátky, čímž se samozřejmě mnohem rychleji opotřebovává.

    Napětí

    Pro správné fungování je zcela klíčové napětí akumulátoru. Naštěstí pro běžného zákazníka se jednotlivá vozidla prakticky neliší. Všechna ke svému chodu vyžadují zařízení fungující na 12 V. Výjimku tvoří veterány, jež obvykle potřebují baterii s napětím o polovinu nižším.

    Pólování

    Nejčastěji se chyby při nákupu projevují výběrem špatné polarity. Vzhledem k tomu, že napájecí kabely jsou ve vozidlech vyrobeny „tak akorát“, musí umístění pólů odpovídat. Jinak byste se mohli setkat s problémy, jež by přímo znemožnily montáž baterie dovnitř vozidla.

    Pólování zjistíte tak, že s k baterii postavíte ze strany, na níž má póly vyznačené. V případě, že je kladný pól (+) vpravo, jedná se o polaritu 0 (pravou). Jestliže se znaménko + nachází vlevo, jde o tzv, polaritu 1, někdy též označovanou jako levá.

    Evropské automobily obvykle mívají pravou polaritu, s opačným umístěním znamének se setkáte u asijské produkce.

    Startovací proud

    Energeticky nejnáročnější fází je bezesporu startování motoru vozidla. Startovací proud udává, jak mnoho energie (v A) je zařízení schopno vydat pro uvedení motoru do pohybu. Stejně jako v předcházejících případech přináší klíčové informace buď manuál, nebo originální akumulátor.

    Pro méně výkonné spalovací motory se požadovaná hranice pohybuje běžně okolo 400 A, dieselové systémy si většinou vyžádají zhruba 640 Ampérů.

    Nejprodávanější baterie do auta dle Heureky

    Sdílejte článek

    Podobné články