ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
  • S námi vybíráte chytře již od roku 2016.
Menu
ChytrýVýběr.cz > Dílna

Elektrické navijáky

Elektrický naviják je tu pro všechny, kteří potřebují zvedat či tahat těžká břemena. Ocení ho i lidé, kteří se rádi prohánějí mimo silnici nebo pracují v lese. Doporučujeme MSW elektrický naviják 12V, který je vhodný pro vyprošťování vozidel i k práci v lese. Pokud sháníte naviják 230V do dílny, zvažte pořízení modelu Villager VEH 800.

Nejlepší elektrický naviják 230 V

Elektrický naviják vhodný do dílny a menších provozů. Nabízí silný výkon a je vyroben z kvalitních materiálů.

Nejlepší elektrický naviják 12 V

Kvalitní naviják na auto, který utáhne až 4 tuny. Díky přerušovanému chodu motoru se příliš nepřehřívá.

Nejlepší kombinovaný naviják

Elektrický lanový naviják pro vodorovný i svislý tah. Za nízkou pořizovací cenu nabízí solidní výkon.

Nejlepší elektrické navijáky

Recenze Villager VEH 800 – nejlepší elektrický naviják 230 V

elektrický naviják 24V villager veh 800 Pro náročné

Výrobce: Villager | Návin: svislý | Zatížení: 400/800 kg | Výška zdvihu: 12/6 m | Rychlost tahu: 8/4 m/min | Průměr kabelu: 5,1 mm | Výkon: 1 350 W | Přibližná cena: 6 550 Kč

Klady
  • Výkonný naviják
  • Velká výška zdvihu
  • Uzvedne až 800 kg
  • Snadná montáž
  • Ideální pro mechaniky i myslivce
Zápory
  • Bez zásadních nedostatků

Potřebujete pomocníka do dílny, který uzvedne i extrémně těžká břemena? Při využití podpůrné kladky zvládne elektrický naviják 230 V Villager uzvednout až 800 kg váhy, bez použití kladky pak 400 kg. Je uzpůsoben pro zvedání a spouštění nákladu, montuje se tedy na strop. Můžete jej uchytit ke kulatému, čtvercovému nebo pravoúhlému nosníku. Hmotnost navijáku činí rovných 20 kg, což svědčí o použití kvalitních a robustních materiálů.

Využívat ho můžete například pro údržbářské a montážní práce v dílně, ale hodí se i pro občasné zdvihací práce v průmyslu. Dokáže uzvednout předměty až do výšky 12 metrů, s využitím kladky se výška zkracuje o polovinu na 6 metrů. S výkonem 1 350 W se jedná o skutečně silného pomocníka, který se snadno ovládá díky srozumitelnému a přesnému kabelovému ovladači.

Nezaostává ani kvalita provedení tohoto lanového navijáku. I přes vyšší hmotnost se dá poměrně snadno přemístit na místo, kde je ho nejvíce zapotřebí. Pokud hledáte naviják 230 V do dílny nebo menší provozovny, Villager VEH 800 svou práci rozhodně zastane.

Recenze MSW Propullator 4500-A – nejlepší elektrický naviják 12 V

elektrický lanový naviják msw 2 tuny Zlatý střed

Výrobce: MSW Motor Technics | Návin: vodorovný | Zatížení: 2 040/4 000 kg | Výška zdvihu: – | Rychlost zdvihu: 5,4 m/min | Průměr kabelu: 5,5 mm | Výkon: 1 000 W | Přibližná cena: 4 700 Kč

Klady
  • Dostatečná tažná síla
  • Dálkový ovladač i kabelové ovládání
  • Masivní lano
  • Snadná instalace
  • Přerušovaný chod motoru
Zápory
  • Planetová převodovka
  • Při využití kladky kratší lano

Na práce v lese nebo vyprošťování vozidla přijde vhod elektrický naviják 12 V. Jedním takovým je i model Propullator od prověřené německé firmy MSW Motor Technics. Za rozumnou cenu nabízí solidní výkon 1 000 W i prvotřídní odolnost. Využijí jej i myslivci pro vytažení ulovené zvěře z těžko přístupného terénu. Tento naviják lze namontovat na čtyřkolky typu QUAD či ATV, přívěsy či terénní vozidla.

Zatížení 2 040 kg lze s využitím kladky zdvojnásobit až na 4 tuny, což umožňuje vytáhnout i těžší vozidla. Kladka je součástí balení včetně dálkového ovládání. Naviják však můžete ovládat i klasicky prostřednictvím kabelového ovladače, který lze upevnit u řidiče na palubní desce. Součástí dodávky je také montážní deska a dvě svorky pro snadné upevnění elektrického navijáku na váš vůz.

Motor s permanentními magnety o výkonu 1,3 PS se poměrně rychle přehřívá, a proto funguje na přerušovaný chod. Díky tomu, že je motor poháněn intervalově, se nezahřívá na maximální teplotu. Přesto při náročnější práci dbejte na dodržování bezpečnostních přestávek. Třístupňová planetová převodovka nabízí velký převodový poměr 153:1 a kromě chodu vpřed a vzad disponuje také manuální spojkou k rychlému odvíjení lana. To je ocelové a dlouhé 15 m o průměru 5,5 mm.

Do lesa a do nesjízdného terénu zkrátka potřebujete kvalitní lanový naviják s dostatečnou tažnou silou a odolností proti vlivům počasí a nečistotám. A tato kritéria naviják 12 V MSW Propullator splňuje na výbornou.

Recenze Hoteche HT690008 – nejlepší lanový naviják pro vodorovný i svislý tah

elektrický naviják 12V hoteche Levný základ

Výrobce: Hoteche | Návin: vodorovný, svislý | Zatížení: 1 361 kg | Výška zdvihu: 10,2 m | Rychlost zdvihu: 2 m/min | Průměr kabelu: 4,8 mm | Výkon: 1 000 W | Přibližná cena: 3 800 Kč

Klady
  • Vodorovný i svislý návin
  • Solidní výkon
  • Dlouhý kabel k ovladači
  • Snadná instalace
Zápory
  • Nižší zatížení
  • Pouze na občasné používání
  • Značné snížení výšky zdvihu při těžkém nákladu

Potřebujete univerzální elektrický naviják, se kterým můžete zvedat i tahat těžká břemena? Naviják 12 V Hoteche HT690008 vám usnadní práci v garáži i na zahradě, kde může tahat např. menší klády. Využijete jej také při nakládání lehčích člunů na vodu a zase z vody a lze ho používat pro vyprošťování čtyřkolek. S výkonem 1 000 W se nemusíte bát, že by svou práci nezastal, nevýhodou je však poměrně malá tažná síla 1 361 kg. Naviják tedy nelze používat k vyprošťování vozidel.

Naviják je opatřen poměrně dlouhým ocelovým lanem o délce 13,5 m a průměru 4,8 mm. Nižší průměr lana souvisí s nízkou tažnou silou, ale díky němu je naviják skladný a lehký a snadno se přenáší. Ovládá se pomocí kabelového ovladače, který je však připojen na třímetrovém kabelu. Díky tomu máte poměrně velkou svobodu pohybu.

Výška zdvihu a rychlost navíjení závisí na hmotnosti nákladu a jsou zde patrné značné rozdíly. Výrobce udává, že při zatížení 585 kg dokáže naviják zdvihnout předmět až do výšky 10,2 m. Při plném zatížení 1 361 kg uzvedne předmět pouze do výšky 1,4 m. Stejně tak při vodorovném tahu musíte počítat s nižší rychlostí navíjení při tažení nadměrně těžkých břemen.

Pokud hledáte elektrický naviják na občasné používání, který můžete namontovat na strop dílny i na korbu vozidla, nejspíš budete s modelem od Hoteche spokojeni. Výhodou je i nízká pořizovací cena.

Nejprodávanější elektrické navijáky

Jak vybrat elektrický naviják

Elektrický naviják ocení všichni, kteří občas pracují s těžkými předměty. Ať už potřebujete vytáhnout z auta motor, tahat klády či vyprostit uvízlé vozidlo, správně vybraný lanový naviják odvede těžkou práci za vás. Hodí se jak pro amatérské mechaniky a kutily, tak i pro myslivce, zahrádkáře a lesníky či nadšené řidiče offroadových vozů.

Na trhu existuje celá řada různých elektrických navijáků, které se od sebe liší nejen v ceně a tažné síle. V článku si povíme o nejdůležitějších faktorech, které je třeba při výběru elektrického navijáku zohlednit, abyste zvolili produkt, který vás nezklame.

elektrické navijáky - ukázka

Lanový naviják podle pohonu

Podle typu pohonu rozlišujeme elektrický naviják, hydraulický a ruční naviják. Každý má své výhody a nevýhody a hodí se pro různé druhy prací. Pojďme si jednotlivé druhy navijáků přiblížit a podívat se na jejich klady i slabiny.

Elektrický naviják

Nabízí jednoduchou montáž a nižší cenu. Můžete ho používat i při různě velkých sklonech terénu, aniž byste se museli obávat úniku oleje a následného zadření motoru, jako je tomu u hydraulických navijáků. Elektromotor se však častěji zahřívá a je nezbytné dělat pravidelné přestávky. Lze s ním pracovat i bez nastartovaného motoru, při dlouhém používání vám však může způsobit vybití autobaterie. Hlavními částmi elektrického navijáku jsou elektromotor, převodovka a brzda. Jejich vlastnosti si rozebereme níže v článku.

Klady
  • Snadná montáž
  • Levnější než hydraulické
  • Možno použít na svahu
  • Bez obav z úniku oleje
  • Mohou fungovat pouze na autobaterii
  • Rychlejší navíjení
Zápory
  • Elektromotor se může přehřát
  • Při běhu na autobaterii hrozí její vybití
  • Nižší tažná síla oproti hydraulickým navijákům

Hydraulický naviják

Lze ho namontovat pouze na vozidla s hydraulickým okruhem, jako jsou nákladní automobily či traktory. Samotná montáž je velice náročná, protože současně s navijákem je potřeba namontovat i hydraulickou nádrž, rozvaděč, čerpadlo a další prvky. Cenu montáže je třeba připočíst k vysoké ceně samotného navijáku. Jeho výhodou je možnost nepřetržitého používání, protože nemusíte řešit přehřívání motoru.

Při práci s hydraulickým navijákem musí běžet i motor auta, což má samozřejmě vliv na spotřebu paliva. Na nakloněné rovině hrozí únik oleje. Na druhou stranu uzvedne i závaží, na které elektrický naviják nestačí.

Klady
  • Provoz bez nutných přestávek
  • Vysoká tažná síla
  • Delší životnost
Zápory
  • Pomalejší navíjení
  • Vysoká cena
  • Pokud není v rovině, může vytékat olej
  • Složitá montáž

Ruční naviják

Ruční naviják využívá systému kladek, díky kterým s využitím vaší vlastní síly uzvednete i těžká břemena. Není to však bez práce, zato ušetříte elektřinu či palivo. Nízké jsou i pořizovací náklady tohoto navijáku. Hodí se pro práci v těžko přístupném terénu, kam se nelze dostat ani s terénním vozem.

Klady
  • Velice nízké pořizovací náklady
  • Nezávislý na elektřině ani palivu
  • Ideální do nepřístupného terénu
Zápory
  • Nutnost použít vlastní sílu
  • Nižší tažná síla

Napětí a motor

Pokud přemýšlíte nad pořízením elektrického navijáku, je důležité zamyslet se, kde jej budete nejčastěji používat. S účelem navijáku totiž úzce souvisí napětí. Rozlišujeme:

Elektrický naviják 12 V/24 V

Tyto lanové navijáky se montují na vozidla, zejména na čtyřkolky, off-roadové vozy a SUV, kde skvěle poslouží k vyproštění vozu v náročném terénu. Někdy je používají také myslivci při manipulaci s ulovenou zvěří nebo lesníci při drobnějších pracích. Zatímco elektrický naviják 12 V využijete u osobních vozů, lanový naviják 24V se používá u nákladních vozidel a hasičských aut.

U elektrických lanových navijáků 12 V a 24 V rozlišujeme dva typy motoru, a to motor s permanentním magnetem a se sériovým vinutím. V čem se liší?

  • Motor s permanentním magnetem – má nižší odběr proudu, ale je citlivější na teplo a necitlivé zacházení. Můžete ho pořídit levně, a proto bývá součástí navijáků pro občasné používání.
  • Motor se sériovým vinutím – i tento druh je náchylný k přehřívání, pokud neděláte přestávky, ovšem vydrží četnější používání a je výkonnější než motor s permanentním magnetem. Hodí se pro profesionální použití. Nevýhodou je vyšší cena.

elektrické navijáky - montáž u auta

Elektrický naviják 220 V a 230 V

Elektrický naviják 220 V a elektrický naviják 230V najdou uplatnění v garáži a slouží zejména ke zvedání břemene, v některých případech i k jeho tažení. Lidově se jim říká kočka. Montují se na zeď a využijí je myslivci, kutilové i automechanici, protože elektrický naviják 230 V může sloužit například ke zvednutí motoru.

Převodovka

Převodovka patří k nedílné součásti elektrického navijáku. Ovlivňuje navíjení a odvíjení lana a rozlišujeme tři typy:

Planetová převodovka

Planetová převodovka funguje na podobném principu jako automatické převodovky v autech. Jejími výhodami jsou kompaktní rozměry, nižší hmotnost i poměrně nízká cena. Návin probíhá rychleji než u šnekové převodovky. Nevýhodou je brzda zabudovaná uvnitř bubnu, který se lehce zahřeje při odvíjení lana pod zátěží, nehodí se tedy pro spouštění břemen. Pokud ji k tomuto účelu používáte, nezapomeňte dělat časté přestávky.

Šneková (závitová) převodovka

Jedná se o dražší převodovku, která však déle vydrží a není tak náchylná k poruchám. Šnekový převod je s motorem propojen ozubeným kolem, což má za následek lepší brzdný účinek a nižší riziko přehřívání. Celkově šneková převodovka zvládne udržet těžká břemena bez vyvinutí enormní síly. Je vhodná na časté používání a využívají ji například navijáky v odtahových vozech. Nevýhodami jsou kromě vyšších pořizovacích nákladů i nižší rychlost navijáku a více prostoru potřebného pro montáž.

elektrické navijáky - karavan

Ozubená převodovka

Stejně jako šneková převodovka funguje na principu ozubených kol. Jedno je umístěné na ose motoru, druhé, menší, na ose navijáku. Kvůli vysokému odběru proudu a nízkému převodovému tření se už téměř nevyužívá.

Převodový poměr

Výrobci elektrických navijáků uvádějí u svých modelů také převodový poměr. Jedná se o poměr mezi otáčkami motoru a otočením navíjecí cívky. Například převodový poměr 25:1 znamená, že za 25 otočení motoru dojde k jednomu otočení cívky. Zde platí, že čím vyšší převodový poměr máte, tím těžší břemeno elektrický naviják utáhne.

Tažná síla

Tažná síla elektrického lanového navijáku je důležitým ukazatelem, podle kterého produkt vybírat. Udává totiž, jakou váhu elektrický naviják 12 V utáhne. I to je však pouze přibližné číslo, protože velice závisí i na sklonu terénu, vzdálenosti přitahovaného břemene a dalších faktorech.

Náš tip

Chystáte se na jarní prořez stromů? Připravili jsme pro vás recenze nejlepších aku řetězových pil i klasických řetězových pil. Dbejte na bezpečnost práce a pořiďte si pracovní obuv a kvalitní pracovní rukavice.

Pokud plánujete elektrický naviják používat zejména k vyprošťování vozidla, berte v potaz, že tažná síla lanového navijáku by měla přesahovat reálnou hmotnost taženého vozidla alespoň o 25 %, ideálně však až o 50 %. K reálné hmotnosti vozidla nezapomeňte připočítat i příslušenství a palivo v nádrži.

Nosnost

Elektrický naviják 220 V a 230 V se používá převážně ke zvedání nákladu, a proto ve výběru hraje hlavní roli nosnost. Většinou se jedná o dva údaje – první je čistá nosnost elektrického navijáku a druhý představuje zvýšenou nosnost s využitím přídavné kladky. V případě využití kladky ale počítejte s nižším zdvihem, protože část lana využijete k vytvoření kladkostroje. Levnější navijáky mívají nosnost obvykle kolem 300 kg, zatímco u dražších modelů se dostanete i k hranici 1 tuny.

Výkon

Stejně jako u jiných elektrických zařízení i u navijáků platí, že čím vyšší výkon, tím silnější přístroj. Běžné navijáky 220V do dílny nabízejí výkon kolem 700 W a unesou přibližně 300 kg. U výkonnějších navijáků shánějte výkon alespoň 1 000 W a více. Dejte si pozor na nekvalitní modely, které se pyšní vysokou tažnou silou, ale mají nepoměrně slabý výkon. Takové dlouho nevydrží nebo se budou velice snadno přehřívat.

elektrické navijáky - ukázka 220 V

Baterie

Elektrický lanový naviják 12 V získává pro svůj provoz elektrickou energii z autobaterie. Je proto důležité zvolit co možná nejsilnější autobaterii, případně použít dvě. Některá off-roadová vozidla jsou už na napájení elektrického navijáku připravena z výroby, a to prostorem pro dvě autobaterie, z nichž jedna napájí výhradně naviják.

Pokud takové řešení nemáte a chytáte se používat elektrický naviják delší dobu, raději nechte při práci zapnutý motor, aby mohl alternátor baterii neustále dobíjet. Je také důležité pravidelně kontrolovat stav baterií. Pro prodloužení životnosti vašeho navijáku je vhodné držet napětí na hodnotách 10,5 voltu.

Ovládání

Ačkoli ovládání navijáku nepatří mezi klíčové prvky při rozhodování, je to otázka praktičnosti. V některých případech narazíte na kombinované ovládání, ale jinak se elektrické navijáky dají ovládat:

  • pomocí kabelového ovladače – ovládací prvek je umístěn na kabelu u navijáku, a je tedy nutné stát po celou dobu navíjení v jeho těsné blízkosti. Tento způsob je nejčastější u levnějších navijáků, ale naleznete ho i u některých dražších modelů. Výhodou je lepší voděodolnost;
  • dálkovým ovladačem – dražší navijáky lze ovládat na dálku, což umožňuje stát u vytahovaného předmětu a kontrolovat jej při navíjení. Takové ovládání je jednoduché a praktické, ne však tak přesné jako ovládání na kabelu. Také je třeba kontrolovat stav baterií. Při výběru se zaměřte na dosah ovladače.

elektrické navijáky - ovládání

Lano k elektrickému navijáku

Lano je samozřejmě důležitým prvkem elektrického navijáku a je vhodné zohlednit ho při výběru vhodného modelu. Měli byste se zaměřit především na:

  • průměr lana – setkáte se zejména s rozpětím průměru 4–12 mm;
  • délku lana – zde záleží na činnosti, kterou s navijákem plánujete provádět. Nedá se říci, že je nejvhodnější koupit nejdelší lano pro případ potřeby, takové elektrické navijáky jsou potom drahé a těžké. Na druhou stranu berte v potaz, že lano byste neměli nikdy zcela vymotat.

Ocelové nebo syntetické lano

Ocelová a pozinkovaná lana pořídíte levněji a nabízejí o trochu vyšší odolnost, jsou však těžší a hůře se s nimi manipuluje. Pro dlouhou životnost je potřeba ocelové lano jednou za čas promazat. Oproti tomu syntetická lana nabízejí nižší hmotnost i příznivou kvalitu bez třepení vláken, ovšem pořizovací náklady začínají výše. Srovnání těchto dvou typů lan uvádí v bodech tabulka:

Ocelové lano Syntetické lano
Vyšší hmotnost Nižší hmotnost
Vyšší odolnost proti opotřebení a vysokým teplotám Nižší odolnost proti vysokým teplotám
Levnější Dražší
Horší manipulace Snadná manipulace
Nutnost promazávat Bez speciální péče
Při nesprávném navinutí hrozí poškození Snadné navíjení

Jak nainstalovat elektrický lanový naviják

Existují dva způsoby montáže na auto. Pokud budete elektrický naviják 12 V používat pouze za hezkého počasí (ne v blátivém terénu), můžete jej připevnit pod přední nárazník. V opačném případě jej namontujte co nejvýše nad zemí. Umístěte ho tak, abyste k němu měli snadný přístup a dbejte na to, aby elektrický lanový naviják nesnižoval světlou výšku vozu ani nájezdové úhly. Připevněte naviják na desku, která by měla být spojena s pevnou částí vozu.

Elektrický naviják 230 V montujte na zeď nebo na strop pomocí desky a šroubů nebo k nosníku. Dbejte na to, aby byl naviják usazený pevně a aby v jeho cestě lana nic nepřekáželo. Při montáži ke kulatému, čtvercovému nebo pravoúhlému nosníku zkontrolujte, aby byl nosník stabilní a pevný.

Údržba elektrického navijáku

Instalací starost o elektrický naviják nekončí, naopak je třeba ho pravidelně kontrolovat, aby vám nevypověděl službu v momentě, kdy se bez něj neobejdete. Zaměřit byste se měli zejména na:

  • baterii a pevnost svorek – zkontrolujte, zda jsou svorky pevně utažené a na kontaktech baterie se nevyskytují příznaky koroze. Pokud je naleznete, k jejich odstranění vám může pomoci pasta z jedné lžičky vody a tří lžiček jedlé sody;
  • kabely kolem motoru – ujistěte se, že jsou pevně zapojené a nehrozí jejich uvolnění;
  • lano – zkontrolujte, zda se netřepí nebo na něm není viditelné jiné poškození. Ocelové lano je třeba čas od času promazat speciálním mazivem.

Nezapomeňte jednou za čas elektrický naviják spustit, i když ho nepotřebujete použít. Odstraníte tím nahromaděnou vlhkost, prodloužíte jeho životnost a také lépe odhalíte případné závady.

elektrické navijáky - připevnění

Oblíbené elektrické navijáky

 

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 4.8 (10 hlasů)

Autor článku

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář