ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
  • S námi vybíráte chytře již od roku 2016.
Menu
>

Nejlepší lodní motor – Srovnání a recenze

Šetřete vlastní síly a pořiďte si lodní motor, který vás doveze, kam si budete přát. Motory na čluny využijí nejen rybáři, ale oceníte je i při rekreačních plavbách ve sladkých i slaných vodách. Jak vybrat lodní motor, zda vsadit na spalovací či elektromotor, se dozvíte na následujících řádcích. Pokud hledáte opravdu výkonný benzínový motor na člun, vsaďte na Mercury F 25 MH EFI. Mezi lodními elektromotory nás nejvíce zaujal ePropulsion Spirit 1.0, který kromě perfektního výkonu potěší i akumulátorem v základní výbavě.

Nejlepší benzinové lodní motory

Nejlepší celkově

Benzínový motor na loď o výkonu 25 HP s krátkou nohou a elektronickým vstřikováním paliva.

Nejlepší cena/kvalita

Lodní motor 5 Hp pro rekreační plavbu i náročnější rybáře. Potěší skvělým výkonem, nízkou spotřebou i tichým chodem.

Levný základ

Lehký a skladný benzinový motor na člun s výkonem 2,5 Hp, antikorozní úpravou a bohatou výbavou.

Recenze Mercury F 25 MH EFI – Výkonný benzínový motor pro náročné

silný benzínový motor na loď Pro náročné

Pohon: Benzín | Výkon: 25 HP/18,4 kW | Válce: 4 | Startování: Manuální| Délka nohy: 381 mm | Řazení: Vpřed, Neutrál, Vzad | Trim: Manuální, 6 poloh | Nádrž: Externí, 25 l | Hmotnost: 71 kg | Přibližná cena: 125 000 Kč

Klady
  • Vysoký výkon
  • Vhodný pro vodní lyžování
  • Elektronické vstřikování
  • Objem externí nádrže
  • Nízká spotřeba paliva
Zápory
  • Vyšší cena
  • Manuální trim
  • Vysoká hmotnost

Hledáte silný motor pro dlouhé vyjížďky, divoké sprinty či vodní lyžování? Pak vsaďte na benzínový motor Mercury F25 MH EFI s výkonem 25 HP. Jde o výkonný a spolehlivý motor s krátkou nohou, který kromě jiného potěší i nízkou spotřebou.

Benzínový motor na člun značky Mercury ocení zejména majitelé větších lodí a člunů, kteří vyžadují především vysoký výkon. Pod bytelným plastovým krytem se ukrývá 4válcový motor s elektronickým vstřikováním paliva. To zaručuje nejen okamžité nastartování motoru, ale garantuje také o poznání nižší spotřebu. Řízení i startování je ruční, dostupná je však i verze pro připojení k volantu. Na ergonomicky tvarované řídící páce najdete řazení, které kromě jízdy vřed a neutrálu nabízí i pohyb vzad. Zrychlení je postupné a plynulé pro hladkou jízdu.

Lodní motor Mercury F25 je osazen krátkou nohou o délce 381 mm a třílistým propellerem z hliníku. Součástí výbavy je i externí palivová nádrž s kapacitou 25 l. Jak je u spalovacích motorů zvykem, spolu s výkonem roste i hmotnost motoru. Tento model váží 71 kg, je tedy vhodný spíše pro lodě a čluny, které kotví v přístavu.

Pro polohování motoru je k dispozici 6 pozic. Avšak s ohledem na vyšší hmotnost bychom místo ručního trimu uvítali elektrický. Čím nás však tento lodní motor příjemně překvapil, je tichý chod. Zejména při trollingu motor téměř neslyšíte. Pokud vás neodradí vyšší cena či nutnost vlastnit průkaz VPM, benzínový motor Mercury F25 vás určitě nezklame.

Recenze Tohatsu MFS 5D DS – Lodní motor 5HP pro rybaření i rekreaci

lodní motor 5hp Zlatý střed

Pohon: Benzín | Výkon: 5 HP/3,7 kW | Válce: 1 | Startování: Manuální| Délka nohy: 381 mm | Řazení: Vpřed, Neutrál, Vzad | Trim: Manuální, 6 poloh | Nádrž: Interní, 1,15 l | Hmotnost: 26,1 kg | Přibližná cena: 32 500 Kč

Klady
  • Skvělý výkon
  • Tichý chod
  • Tlumení vibrací
  • Nízká spotřeba
  • Není nutné oprávnění
Zápory
  • Vyšší hmotnost

Hledáte spolehlivý lodní motor bez oprávnění? Nejen pro vášnivé rybáře, ale také pro rekreační mořeplavce je skvělým řešením lodní motor Tohatsu MFS 5D DS.

Benzínový lodní motor značky Tohatsu nabízí výkon 5 Hp. Je tak dostatečně silný nejen pro rybáře, kteří potřebují přejíždět z místa na místo, ale nemusíte se s ní bát vyjet ani moře. Z Chorvatska do Itálie s ním pochopitelně nedojedete, ale pro jízdy po pobřeží či cesty na nedaleké ostrovy vám tento japonský krasavec poslouží perfektně. Své uplatnění najde i jako přídavný motor pro plachetnice. Lodní motor 5 Hp je určený pro menší lodě a čluny, avšak bez problému si poradí i s vyšší zátěží. Na palubu tak bez obav můžete přizvat rodinu či přátele.

Od japonské značky Tohatsu lze očekávat vysoce precizní zpracování a kvalitní materiály. 4taktní motor o jednom válci disponuje digitálním zapalováním, jenž značně usnadňuje startování. Řazení najdete na ergonomické řídící páce, jež se nachází na čele motoru. Kromě jízdy vpřed a neutrálu, motor Tohatsu umožňuje také jízdu vzad, což vám značně usnadní manipulaci s lodí nejen v přístavu. Zrychlení je plynulé, rychlost regulujete přímo na řídící páce.

Oceňujeme také 6 poloh pro ruční trim. S loďkou tak beze strachu můžete brázdit i mělké vody. Interní palivovou nádrž s objemem 1,15 l lze v případě potřeby nahradit externí variantou. Další výhodou je bezesporu tichý chod a inteligentní systém, jenž efektivně tlumí vibrace. Jediné, co lze vytknout, je poměrně vysoká hmotnost. I tak se jedná o ideální motor k nafukovacímu člunu.

Recenze Mariner F 2,5 M – Skladný a lehký motor pro trolling

lodní motor 2,5hp Levný základ

Pohon: Benzín | Výkon: 2,5 HP/1,9 kW | Válce: 1 | Startování: Manuální| Délka nohy: 381 mm | Řazení: Vpřed, Neutrál | Trim: Manuální, 4 polohy | Nádrž: Interní, 0,95 l | Hmotnost: 19 kg | Přibližná cena: 20 000 Kč

Klady
  • Malé rozměry
  • Nízká spotřeba
  • Skvělá výbava
  • Nízká hmotnost
Zápory
  • Bez zpětného chodu
  • 4 polohy trimu

Pokud si nepotrpíte na rychlou a divokou jízdu ve vlnách, ale dáváte přednost poklidnému trollingu, doporučujeme vám lodní motor Mariner F 2,5 M. Tento malý a lehký pomocník vyniká velmi dobrými jízdními vlastnosti, kvalitním zpracováním i nízkou spotřebou.

Spalovací motor Mariner v současnosti patří mezi nejmenší modely na trhu. Díky hmotnosti, jež činí necelých 20 kilogramů, motor poměrně snadno přenesete, kam je třeba. Výkon 2,5 HP, což odpovídá 1,9 kW, je dostatečný nejen pro trollingu, ale je vhodný i pro rekreační jízdy. V porovnání s elektromotory na trolling se lodní motor Mariner jeví jako Herkules. Pokud ve člunu budete sami s nepříliš velkým nákladem, můžete si vychutnat poměrně svižnou jízdu po vodní hladině.

Tento motor je dostupný pouze ve variantě s krátkou nohou, již je možné ručně polohovat. Trim však umožňuje pouze 4 polohy, což nás trochu zamrzelo. Řízení je opravdu snadné a pohodlné. Na boční straně motoru najdete řadící páku, která nabízí 2 chody: pohyb vpřed a neutrál. Motor je však možné otočit o 360 °, a nahradit tak chybějící zpětný chod.

Za pochvalu stojí také kvalitní zpracování, včetně speciální antikorozní úpravy. Motor Mariner je osazen třílistou vrtulí z hliníku a integrovanou nádrží o objemu 0,95 l. Potěšila nás také bohatá výbava, v níž najdete sadu nářadí, náhradní startovací šňůru i svíčky. Benzínový motor na člun Mariner F 2,5 M doporučujeme zejména začátečníkům a méně náročným uživatelům.

Nejlepší elektrické lodní motory

Nejlepší celkově

Výkonný lodní motor s baterií, palubním počítačem a výjimečně tichým chodem.

Nejlepší cena/kvalita

Lodní elektromotor na 12V baterii, s kompozitní hřídelí a teleskopickou rukojetí. Až 5x delší výdrž baterie.

Levný základ

Levný lodní elektromotor s tahem 48 Lbs, tichým a ekonomickým provozem. Ideální pro trolling.

Recenze Spirit 1.0 PLUS Extra S – Silný lodní elektromotor s baterií

lodní elektromotor s baterii Pro náročné

Pohon: Elektro | Tah: 66 Lbs | Akumulátor: 48 V | Délka nohy: 526 mm | Zrychlení: Plynulé | Trim: Manuální, 5 poloh | Propeller: 2listý, plast | Hmotnost: 10,4 kg | Přibližná cena: 55 500 Kč

Klady
  • Akumulátor v ceně
  • Velký výkon
  • Možnost solárního dobíjení
  • Lze přidat externí baterii
  • Extra tichý provoz
  • Nízká hmotnost
Zápory
  • Vyšší cena

Pro majitele lodí a plachetnic s výtlakem do 1,5 tuny je perfektním řešením lodní elektromotor Spirit 1.0 PLUS Extra S. Tento výkonný model potěší nejen povedeným designem, ale především skvělým tahem, plovoucím akumulátorem a možností solárního dobíjení.

Motor značky ePropulsion se pyšní tahem 66 Lbs, což odpovídá zhruba 3 Hp. Na řízení tohoto motoru tedy nebudete potřebovat žádné oprávnění. Kromě velmi dobrého výkonu nás tento bílo-modrý fešák zaujal praktickým akumulátorem s kapacitou 1 276 Wh. Citlivou baterii chrání bytelné pouzdro, které pokud upustíte do vody, zůstane nad hladinou a nepotopí se. V případě potřeby lze k lodnímu elektromotoru připojit i externí 48V baterii. Jako další zdroj energie pak můžete využít solární dobíjení.

Narozdíl od většiny lodních elektromotorů, Spirit 1.0 Plus nedisponuje skokovým zrychlením v podobně rychlostních stupňů, ale nabízí plynulé zrychlení. Pro pohyb vzad není nutné motor složitě otáčet, ale stačí využít zpětný chod. Motor je možné polohovat pro optimální výkon v jakýchkoliv podmínkách, a to pomocí 5 přednastavených poloh. Trim je ruční.

Chválíme také propracovaný palubní počítač, kde vidíte nejen aktuální rychlost, ale i reálnou spotřebu energie a dojezd. Bez akumulátoru motor váží pouhých 10,4 kg, s baterií pak 19,1 kg. Tento lehký a výkonný lodní elektromotor, jehož chod téměř neslyšíte, je perfektní volbou pro náročné rybáře i rekreační mořeplavce.

Recenze Minn Kota Endura Max 55 – Lodní elektromotor 12V s odolnou hřídelí

lodní elektromotor 12v Zlatý střed

Pohon: Elektro | Tah: 55 Lbs | Akumulátor: 12 V | Délka nohy: 910 mm | Zrychlení: Plynulé | Trim: Manuální, 9 poloh | Propeller: 2listý | Hmotnost: 9,5 kg | Přibližná cena: 12 500 Kč

Klady
  • Slušný výkon
  • Atraktivní design
  • Odolná kompozitní hřídel
  • Tichý chod
  • Výdrž baterie
Zápory
  • 2listá vrtule
  • Bez baterie

Vítězem v poměru ceny a kvality je lodní elektromotor Minn Kota Endura Max 55. Kromě velmi dobrého výkonu nás zaujal velice odolnou hřídelí, tichým chodem i plynulou regulací rychlosti.

Pro čluny a lodě do hmotnosti 1 500 kg představuje lodní elektromotor Minn Kota Endura Max perfektní řešení. Tento na první pohled drobný lodní motor dokáže vyvinout tah až 55 Lbs. Závody s ním sice nevyhrajete, zato vás spolehlivě doveze i na vzdálenější místa. Ani větší náklad není pro tohoto odolného krasavce žádný problém. Pro jeho provoz vám bude stačit jen jedna 12V baterie. Ta však není součástí balení. Pochválit musíme nejen tichý chod, ale také úsporný provoz.

Elektromotor na loď Minn Kota doporučujeme zejména rybářům, kteří upřednostňují trolling. Při pomalé jízdě totiž baterie vydrží až 5x déle v porovnání s obdobnými modely. Lodní motor nás překvapil svou bytelnou konstrukcí. Hřídel, jež je vyrobena z vysoce odolných kompozitních materiálů, je takřka nemožné poškodit. Při nárazech a úderech se nezlomí ani neohne.

Motor je opatřen 2listou vrtulí a teleskopickou ovládací rukojetí, již v případě potřeby lze prodloužit až o 15 cm. Na hlavně motoru pak najdete přehledný panel s informacemi o stavu baterie. S ohledem na kvalitní zpracování a perfektní výdrž baterie při trollingu, je lodní elektromotor Minn Kota Endura Max 55 skvělou volbou zejména pro rybáře.

Recenze Master 48 Lbs  – Levný elektromotor pro trolling

elektromotor na loď Levný základ

Pohon: Elektro | Tah: 48 Lbs | Akumulátor: 12 V | Délka nohy: 700 mm | Zrychlení: Skokové | Trim: Manuální, 7 poloh | Propeller: 2listý | Hmotnost: × | Přibližná cena: 5 000 Kč

Klady
  • Nízká cena
  • Třílistá vrtule
  • Teleskopická rukojeť
  • 7 poloh pro trim
Zápory
  • Bez baterie
  • Nízký výkon

Hledáte cenově dostupný elektromotor na loď? Pak vám doporučujeme zvážit Master 48 Lbs. Tento levný lodní elektromotor sice disponuje malým výkonem, zato potěší velmi dobrou konstrukcí i úsporou energie.

Jak již napovídá název, lodní motor Master nabízí tah o síle 48 Lbs. Na vodní lyžování či dlouhé vyjížďky se tak příliš nehodí, avšak rybáři holdující trollingu si jej zajisté zamilují. Jednou z hlavních výhod je takřka neslyšitelný chod. Motor je opravdu tichý, takže vám nevyplaší ryby. Pro jeho pohon budete potřebovat jeden 12V akumulátor, který je však třeba dokoupit samostatně. Stejně jako nabíječku.

K ovládání slouží teleskopická rukojeť s ergonomickým madlem, již je možné prodloužit až o 33 cm. Rychlost jízdy snadno změníte pomocí přednastavených rychlostí. Pro pohyb vpřed jich máte k dispozici celkem 5, pro jízdu vzad 3. Co nás u lodního motoru Master 48 Lbs potěšilo, je kvalitní 3listá vrtule.

Motor lze velmi snadno naklápět, díky 7 různým polohám pro trim. Plusem je také výbava, v níž najdete držák pro uchycení motoru a přívodní kabel k baterii o délce 120 cm. Pro méně náročné rybáře je lodní elektromotor Master 48 Lbs rozhodně zajímavou variantou.

Nejprodávanější elektrické lodní motory

Jak vybrat lodní motor

Vybrat vhodný motor ke člunu není zrovna lehký úkol. A to zejména pro novopečené majitele člunů a lodí. Na následujících řádcích se podíváme na základní rozdělení lodních motorů, ukážeme si, čím se jednotlivé druhy liší a prozradíme vám, na jaké parametry a vlastnosti se při výběru lodního motoru zaměřit.

Typy lodních motorů

Motory na čluny dělíme na dva základní typy; spalovací a elektrické. Spalovací, respektive benzínové lodní motory, které do nedávna představovaly takřka jedinou možnost, se stále těší velké oblibě. Mezi jejich hlavní výhody patří skvělý výkon a vysoká spolehlivost. Co se obsluhy týče, jsou oba typy motorů srovnatelné. Někteří uživatelé upřednostňují spalovací lodní motory, neboť dolití prázdné nádrže je mnohem rychlejší než dobití vybité baterie. Tento nedostatek však lze snadno vyřešit pomocí náhradní baterie.

závěsný lodní motor

Pokud vezmeme stranou výkon a obsluhu, lodní elektromotory přináší celou řadu výhod. V první řadě se jedná o mnohem ekologičtější řešení. Při spalování paliva u benzínového lodního motoru uniká nejen do ovzduší, ale také do vody poměrně velké množství škodlivin. Také co se týče nákladů na údržbu, elektromotor na loď představuje levnější řešení. Spalovací motory obsahují poměrně hodně pohyblivých částí, které nejenže vyžadují častější servis, ale po delší době užívání je nutné je vyměnit. Zmínit můžeme například palivové filtry či svíčky. Benzínové lodní motory nepotřebuj pro svůj provoz jen palivo, ale také motorový olej, jehož hladinu je nutné neustále hlídat.

Významným plusem elektromotorů je bezesporu jejich tichý provoz. Narozdíl od hlučných spalovacích motorů, elektromotor leckdy takřka neslyšíte. Nejen z tohoto důvodu se s elektrickým motorem můžete vypravit i do míst, kam vás s klasickým benzínovým motorem nepustí. Nejen v Česku, ale také v zahraničí existují místa, kde je plavba na lodích a člunech se spalovacím motorem zakázána.

Při výběru lodního motoru byste se měli zaměřit nejen na pořizovací cenu, ale také na provozní náklady. U spalovacích motorů vás něco bude stát nejen pravidelná údržba a servis, ale také pohonné hmoty. Přesto, že benzínové lodní motory mají v porovnání s automobily velmi nízkou spotřebu, zejména při častém užívání se vám tankování do kanystru poněkud prodraží. V porovnání s cenou benzínu je dobíjení baterie k elektromotoru takřka zadarmo.

Náš tip

Objevte ty nejlepší rybářské čluny pro sólisty i rybářské skupiny.

Výkon a tah lodního motoru

Výkon či tah motoru na loď bude pravděpodobně prvním parametrem, na nějž se při výběru zaměříte. Při porovnání různých modelů si jistě všimnete, že u spalovacích motorů je jejich výkon uváděn v koňské síle (HP), kdežto u lodních elektromotorů se namísto výkonu používá tah motoru, který je počítán v librách (Lbs). I přesto, že na internetu můžete najít nejrůznější převodní tabulky, zcela přesně převézt libry na koňskou sílu není tak jednoduché. Jedná se totiž o veličiny popisují odlišné jevy. Pro jistou orientaci a porovnání však tyto tabulky poslouží.

lodní motor

Než začnete pokukovat po silných a výkonných motorech, je na místě si připomenout současnou legislativu. U nás a ve většině zemí můžete bez zvláštního oprávnění řídit pouze člun či loď s motorem o maximálním výkonu 4kW, což odpovídá 5 HP. V případě elektromotorů na loď se jedná o modely s tahem okolo 120 Lb. Lodní motory této kategorie jsou dostatečně silné pro rekreační plavby na menším člunu a bez problému si s nimi vystačí také rybáři. Pokud vlastníte větší loď, na níž chcete plout s celou rodinou či vás láká vodní lyžování, budete potřebovat motor silnější.

Spotřeba a výdrž baterie

Moderní lodní motory, ať spalovací či elektrické jsou již poměrně úsporné. Ačkoliv u některých modelů najdete výrobcem deklarovanou spotřebu, stejně jako v případě automobilu se jedná o přibližný údaj. Na reálnou spotřebu má pak pochopitelně vliv styl jízdy, zatížení člunu, povětrnostní podmínky a další faktory. Obecně lze říct, že u benzínového motoru na člun se spotřeba pohybuje okolo 0,5 litru na 1 HP za 1 hodinu.

V případě elektromotorů je situace poněkud odlišná. Na místo spotřeby vás bude zajímat nejen výdrž baterie, ale především její typ, případně počet baterií. Slabší elektrické motory na člun jsou obvykle nápájeny pomocí jedné 12V baterie. Silnější modely pak vyžadují napětí 24, případně 36 či 48 Voltů. Požadovaného napětí lze dosáhnout pomocí jedné baterie či sériovým zapojením několika 12V baterií. Stejně jako u spalovacích motorů, i zde se výdrž baterie odvíjí nejen od vlastností daného modelu, ale ovlivňuje ji hmotnost lodi, styl jízdy i povětrnostní podmínky.

lodní elektromotor 12v

Ptáte se, jakou baterii k elektromotoru na loď? Využít můžete klasickou autobaterii, avšak jedná se spíše o nouzové řešení. Autobaterie je koncipována tak, aby dodávala velké množství energie pro nastartování motoru. Poté se akumulátor spíše dobíjí. Motor pro pohánění lodi má ale jiné nároky. Skvělým řešením jsou trakční baterie. Svou konstrukcí jsou takřka k nerozeznání od autobaterií. U trakčních baterií si je třeba dát pozor, aby se vám baterie nepřevrátila na bok. To se během plavby, s ohledem na poměrně vysokou hmotnost, příliš často nestává, avšak pozor si musíte dát zejména při přenášení člunu. Zajímavou alternativou jsou pak gelové trakční baterie, u nichž vytečení elektrolytu nehrozí.

Náš tip

Starý prut dosloužil? Objevte výhody teleskopických prutů a užijte si rybaření naplno.

Další vlastnosti lodního motoru

Řazení a zrychlení

Kromě základních parametrů se lodní motory liší také celou řadou dalších vlastností. Elektrické i benzínové motory se vzájemně liší nejen výkonem, ale i řazením. Spalovací motory povětšinou nabízejí 3 stupně: vpřed, neutrál a vzad. Avšak najdete i varianty bez zpětného chodu. U lodních elektromotorů je situace obdobná, s tím rozdílem, že vybrané modely navíc nabízejí také sportovní mód.

Co se týče rychlostních stupňů, nejžádanější jsou motory s plynulým zrychlením. Rychlost jízdy jednoduše upravujete pomocí rukojeti plynu stejným způsob jako například u motocyklu. Tento způsob je ideální pro hladkou a plynulou jízdu, avšak má i své nevýhody. Zdaleka ne všechny modely mají plynovou rukojeť označenou stupnicí, tudíž ne vždy poznáte, zda jedete na poloviční či třetinový výkon. Druhou možnost pak představují motory se skokovým zrychlením, jimiž jsou povětšinou vybaveny zejména elektrické modely. Tyto elektromotory pak nabízejí například 5 rychlostních stupňů pro pohyb vpřed a 3 rychlosti pro pohyb vzad.

Vrtule lodního motoru

Vrtule motoru neboli propeller má zásadní vliv na výkon motoru. Při porovnávání různých modelů se zaměřte nejen na materiál lodního šroubu, ale také na počet lopatek. Vrtule spalovacích lodních motorů se povětšinou vyrábí z hliníku. Jeho výhodou je nízká hmotnost a relativně dobrá odolnost. U méně výkonných benzínových motorů se můžete setkat s plastovým propellerem, naopak u velmi výkonných motorů (nad 150 HP) se používají vysoce odolné vrtule z oceli.

lodní motor

Lodní elektromotor bývá zpravidla opatřen propellerem z odolného a zároveň lehkého plastu, k dostání jsou však i modely s hliníkovou vrtulí. Jak jsme již zmínili, na výkon má významný vliv také počet lopatek. Vrtule benzínových lodních motorů jsou z valné většiny opatřena 3 lopatkami. Toto platí bez ohledu na výkon motoru. Zato v případě elektromotorů naleznete u většiny modelů 2listé vrtule, pouze vybrané elektrické motory se mohou pochlubit vrtulí s 3 listy. Ve výjimečných případech můžete narazit také na 4 či 5listé vrtule.

Hmotnost závěsného lodního motoru

Poměrně zásadním parametrem je hmotnost motoru. Závěsné lodní motory jsou povětšinou určeny pro menší lodě a čluny, které nekotví v přístavu. Před každou plavbou je tedy nutné do vody dopravit nejen samotný člun, ale také motor. Je proto tedy třeba počítat s tím, že motor budete poměrně často přenášet. V tomto ohledu takřka jakýkoliv lodní elektromotor překoná ty spalovací. Ty nejlehčí elektrické motory, pokud do jejich hmotnosti nezapočítáváme váhu akumulátoru, váží okolo 8 kilogramů. Obecně se hmotnost lodních elektromotorů pohybuje okolo 10-15 kilogramů, výjimečně naleznete i modely, jejichž hmotnost atakuje hranici 20 kilogramů.

Majitelé benzínových lodních motorů se musí popasovat s mnohem větší zátěží. I ten nejméně výkonný lodní motor bez oprávnění váží okolo 18 kilogramů. Spalovací motory s výkonem 5 Hp váží v průměru 25 kilogramů, motory s 10 až 15 koni pak dosahují hmotnosti až 50 kilogramů. Před koupí lodního motoru si proto dobře rozmyslete, k jakým účelům budete loď využívat. Pokud se chystáte jednou za rok k moři, kde bude váš člun každý den kotvit u mola, vysoká hmotnost motoru vás příliš trápit nemusí. Naopak rybářům, kteří budou loď velmi často přenášet, doporučujeme zvážit spíše lehký elektrický lodní motor.

Náš tip

Vybrané lodní motory umožnují propojení se echoloty a sonary. Vyberte si svého favorita.

Délka nohy a polohování

Při výběru brzy narazíte na lodní motory, jež jsou povětšinou dostupné ve dvou verzích: krátké (S) a dlouhé (L). K dostání jsou však i motory s XL či dokonce XXL nohou. Délka nohy volte podle výšky zrcadla (svislé desky na zadní části lodi). Obecně lze říct, že pro zrcadla s maximální výškou 40 centimetrů jsou určeny motory s krátkou nohou, pro vyšší zrcadla pak volte modely s nohou dlouhou. Při plavbě by antikavitační deska, což je svislé křidélko těsně nad propellerem, by měla být alespoň 2 až 3 centimetry pod spodní hranou zrcadla.

Naklápěním motoru, takzvaným trimováním lze výrazným způsobem ovlivnit jeho výkon. Při klidné hladině by měla být osa propelleru rovnoběžná s hladinou. Aby se vaše loď dostala snadno do skluzu, je třeba motor různě naklápět. Lodní elektromotory i ty méně výkonné benzínové jsou vybaveny manuálním polohováním.

Výkonné spalovací motory jsou s ohledem na jejich vysokou hmotnost naklápěny elektronicky. Trimování motoru má zásadní vliv nejen na výkon motoru a styl jízdy, ale výrazně ovlivní také spotřebu. Před koupí nového motoru se proto nezapomeňte podívat, kolika polohami pro naklápění daný motor disponuje.

lodní motor 5hp

Výbava lodního motoru

Lodní motory se leckdy liší také výbavou. U spalovacích i elektrických modelů povětšinou najdete výtrhovou pojistku. Jedná se o plastové lanko stočené do spirály. Jeden konec lanka se zapojí do přerušovače napětí, který se nachází v lodním motoru. Druhý konec lanka se obvykle navlékne na ruku jako náramek či jej lze pomocí karabiny připnout k oblečení. V případě, že během jízdy spadnete do vody nebo se z jiného důvodu vzdálíte od motoru, pojistka se z motoru vytrhne, a ten se následně zastaví.

Motory pro čluny a lodě jsou v některých případech vybaveny kontrolkami. U elektromotorů nejčastěji z kontrolek vyčtete stav baterie, ale leckdy také aktuální rychlost lodi a dojezd. U spalovacích motorů můžete najít kontrolky, které hlídají nejen stav paliva, ale také množství oleje. Na funkci motoru sice tyto kontrolky vliv nemají, přesto se jedná o šikovné pomocníky, kteří vám dodají klid při vašich vyjížďkách.

Jistou cenovou úsporu pak představují sady, kde kromě motoru najdete také držák na motor. K němu vám poradíme pořídit také podložku, jež chrání zrcadlo vaší lodi. Pokud vsadíte na benzínový motor, doporučujeme vám zvážit přídavnou nádrž. Tu oceníte zejména v případech, že se budete vydávat na dlouhé projížďky, na nějž vám poměrně malá integrovaná nádrž nebude stačit. Nejen na dlouhých cestách či při trollingu vám jistě přijde vhod aretační klička. Ta drží motor ve vámi zvolené poloze a funguje tak podobně jako tempomat či autopilot.

Jak převážet lodní motor?

Převážet lodní motor můžete dvěma způsoby. Jedním je přeprava celého člunu včetně motoru pomocí přívěsu. V tomto případě je potřeba motor sklopit tak, aby nedošlo k poškození vrtule. Vybrané modely mají speciální polohu pro přepravu. Během jízdy je nutné propeller zajistit, tak aby se neotáčel a zároveň by měl chráněn zvláštním obalem.

Gumové nafukovací čluny je možné přepravovat i bez přívěsu. Vyfouknutý a složený člun lze uložit do kufru auta, případně do střešního boxu. Lodní motory, zejména ty méně výkonné bývají poměrně skladné. Převážení elektrického motoru je obzvláště snadné, neboť nehrozí že by vám vytekly pohonné hmoty či olej. V porovnání se spalovacími motory jsou ty elektrické o poznání lehčí.

Jak zazimovat lodní motor?

Nejen pro převážení, ale i pro uskladnění vám přijde vhod obal na lodní motor. K dostání jsou verze, jež zakrývají pouze hlavu motoru, do jiných ukryjete celý motor i s nohou a vrtulí. Před posezónním uskladněním je třeba učinit několik důležitých úkonů. Pokud jste s lodí brázdili moře, je třeba motor zbavit zbytků soli. U spalovacích modelů vás dále čeká vypuštění paliva i výměna oleje a filtrů. Zazimování lodního motoru je vhodným okamžikem pro kontrolu jednotlivých komponentů, jako jsou vrtule, elektrické spoje a další části motoru.

lodní elektromotor s baterii

Kde koupit motory na čluny?

Pokud chcete získat přehled o nabídce současného trhu, navštivte internetový srovnávač zboží Heureka.cz. Kromě sortimentu většiny českých e-shopů si zde můžete porovnat jednotlivé cenové nabídky a zároveň si přečíst recenze konkrétních produktů. Jestliže si na výběr sami netroufáte, můžete se obrátit na specializované prodejce, kteří vám s výběrem rádi poradí. Za zvážení stojí například Parys.cz či Mastersport.cz. Benzínové i elektrické lodní motory pak nabízí také e-shop Muziker.cz.

Nejoblíbenější značky lodních motorů

Mercury

Americká společnost Mercury mezi lodními motory rozhodně není žádným nováčkem. Na světový trh dodává benzínové motory na čluny již od roku 1939. V jejich sortimentu najdete nejen motory, na něž není třeba oprávnění, ale také silné a výkonné modely. Kromě kvalitních lodní motorů se společnost Mercury soustředí také na distribuci příslušenství, jako jsou propellery, ovládací panely či řídící konzole.

motor na člun Mercury

Minn Kota

Ostříleným rybářům jistě není třeba lodní motory Minn Kota dále představovat. Tato společnost spadající pod koncern Johnson Outdoors nabízí kvalitní elektromotory pro čluny i plachetnice. Jejich doménou jsou zejména méně výkonné motory pro trolling. Minn Kota dává velký důraz na kvalitní zpracování a velice odolné, až nezničitelné komponenty.

lodní elektromotor Minn Kota

ePropulsion

V porovnání s velkými hráči v kategorii benzínových motorů je společnost ePropulsion tak trochu nováčkem. Na trhu působí od roku 2012 a soustředí se zejména na výrobu a prodej prémiových lodních elektromotorů. Od konkurence se odlišují nejen kvalitním provedením a skvělým výkonem, ale také bohatým příslušenstvím, které leckdy čítá také akumulátor.

ePropulsion elektromotor na loď

Kolik stojí lodní motor?

Cena lodního motoru se odvíjí od několika faktorů, z nichž velkou roli hraje především výkon. Čím slabší motor, tím nižší bývá cenovka. Benzínový motor na člun bývá dražší než elektrické verze. Je však třeba vzít v potaz také cenu dalšího příslušenství, jako je akumulátor a nabíječka. Tyto komponenty obvykle nebývají součástí výbavy lodního elektromotoru, a je nutné je dokoupit samostatně.

Nejoblíbenější spalovací lodní motory

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 4.8 (51 hlasů)

Autor článku

Michaela Beranová
Michaela Beranová

Když zrovna nemluví, tak píše. Kromě kreativní tvorby miluje hudbu, knihy a gaming. Za každým jejím textem stojí litry kávy a neutuchající touha dozvědět se něco nového. Facebook

Podobné články

Diskuse u článku

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář