ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce ChytrýVýběr.cz - váš nákupní rádce
Menu

Nejlepší elektromotorky 2021 – test a průvodce výběrem

Datum 30.4.2021 Odborná redakce Odborná redakce

Elektrické dopravní prostředky se stávají stále významnější součástí provozu. V centru zájmu však zatím leží spíš osobní auta, skútry anebo jízdní kola. Ale co taková elektromotorka? I ty samozřejmě existují – a některé vypadají velice dobře. V našem testu zvítězil supersportovní model Energica Ego, ale najdete v něm i další skvělé motocykly.

  • Další skvělá elektrovozítka najdete zde.
Nejlepší elektromotorka

Nekompromisní a nadupaná elektrická motorka, která výkonem snese hravě srovnání i se velmi silnými „klasickými“ stroji. Je to dravec šetrný k životnímu prostředí.

Nejlepší cena/kvalita

Skvělý poměr ceny a výkonu. Stylový elektromotocykl s vyváženými parametry, na který se můžete spolehnout.

Nejlepší levná elektromotorka

S výkonem 11 kW jde o dobře zvladatelný a zároveň spolehlivý stroj pro méně náročné řidiče, které elektromobilita láká.

1Nejlepší elektrické motorky

Recenze Energica Ego – nejlepší elektromotorka s dlouhým dojezdem

Energica Ego Pro náročné

Výkon: 107 kW | Max. rychlost: 240 km/h | Kapacita baterie: 11,7 kWh |Max. dojezd: 200 km | Rychlost nabíjení: cca 3 hodiny| Rychlonabíjení: Ano | Točivý moment: 200 Nm | Cena: 797 600 Kč

Klady
  • Fascinující výkon a rychlost
  • Dojezd až 200 km
  • Špičkové komponenty
  • Vynikající rychlost nabíjení
Zápory
  • Vyšší cena

Italové a rychlé stroje zkrátka patří k sobě – a nemusí jít jen o auta. Mladá italská společnost Energica Motor Company nabízí jedny z nejrychlejších a nejvýkonnějších elektrických motorek současnosti. Model Energica Ego už má supersportovní parametry a osloví i nejnáročnější zájemce. Olejem chlazený elektromotor, který nabídne výkon až 107 kW (145 koní) je uložen v trubkovém rámu spolu s baterií o vysoké kapacitě 11,7 kWh. Díky této výbavě se můžete těšit na extrémní a dlouhou jízdu. Tato elektromotorka totiž dosáhne maximální rychlosti až 240 km/h! Akcelerace je taky vynikající a z nuly na sto se dostanete za 3 sekundy.

U elektrických dopravnících prostředků je vždy stěžejním parametrem taky dojezd. I v tomhle směru je elektromotocykl Energica Ego vysoce zdatný. Na jedno nabití zvládne až 200 km. Tedy ne při maximální rychlosti, ale tu na českých silnicích stejně příliš nevyužijete. Dobíjení vysokokapacitní baterie na plnou úroveň přitom zabere jen kolem 3 hodin. Energica Ego nicméně umožňuje použití rychlonabíječky, která baterii během půl hodiny dobije na víc než 80 %. Motorka je tedy nejenom sprinter, ale i výkonný maratonec, který vás na dlouhých výletech nebude zdržovat.

Energica Ego využívá nejšpičkovější komponenty renomovaných značek (brzdy Brembo a ABS Bosch, odpružení Bitubo, vidlice Marzocchi, pneumatiky Pirelli apod.) a stojí za zmínku, že vývoje se účastnili i technici vybavení zkušenostmi z prestižních závodů Formule 1. Motorka nabídne i příjemné, moderní ovládání prostřednictvím 4,3palcového TFT displeje. Skutečně nádherný je i design, který lahodí oku. Zkrátka a dobře, elektro motocykl Energica Ego patří jasně na špici aktuálních možností a nabídky ve své kategorii. Ani cena ovšem není zrovna lidová. Přesto se – vzhledem k fascinujícímu výkonu – rozhodně nezdá nijak přemrštěná.

Recenze Zero DSR ZF 13.0 – výkonná elektromotorka střední kategorie

Elektromotorka Zero S ZF 7.2 11 kW test a recenze Zlatý střed

Výkon: 52 kW | Max. rychlost: 158 km/h | Kapacita baterie: – |Max. dojezd: 237 km | Rychlost nabíjení: cca 9 hodin| Rychlonabíjení: Ano | Točivý moment: 146 Nm | Cena: 414 490 Kč

Klady
  • Kvalitní baterie s vysokou životností a kapacitou
  • Dojezd cca 240 km
  • Výkonný 52kW motor
  • Odolné zpracování rámu
Zápory
  • Délka nabíjení baterie

Elektromotorka Zero DSR ZF 13.0 nabízí velmi vyvážený a silný výkon za víc než rozumnou cenu. Můžeme ji vřele doporučit jako zlatou střední volbu. Jistě nezklame ani poněkud náročnější a zkušenější zájemce, pro něž není oblast elektromoto úplně neznámou končinou. Značka Zero je v tomto oboru ostatně poměrně významným hráčem, takže představuje jistou záruku spolehlivosti. Motorka DSR ZF 13.0 nabídne velmi pěkný výkon 52 kW, který zajistí hladkou a rychlou jízdu. I když jde o 190kilogramový stroj, můžete z něj vytáhnout až 158 km/h. V rámci současných elektrických motorek a s přihlédnutím k ceně je to parádní výsledek.

Ani svou výdrží tento elektro motocykl nezklame. Naopak. Dojezd na jedno nabití je skvělý, dosahuje v průměru 237 km. Motorka tedy zvládne mnohem víc než cestu po nákupech nebo do práce. Vysokokapacitní baterie si ovšem žádá taky poněkud delší nabíjení – na sto procent se dostanete za cca 9 hodin. Speciální rychlonabíječka Charge Tank dokáže nabíjení snížit na cca poloviční dobu. Stále jste však na více než 4 hodinách.

Tento nedostatek však jistě dokážou vyvážit mnohé přednosti. Například vynikající zpracování s použitím vysoce odolného hliníkového rámu se sníženým těžištěm, perfektní brzy s ABS systémem Bosch, bezúdržbové provedení motoru, parádní design, možnost využít odnímatelný úložný prostor nebo přehledné ovládání pomocí LCD displeje. A našlo by se toho víc. Motorka si tedy skvělou pozici v našem testu jednoznačně zaslouží.

Recenze Zero S ZF 7.2 11 kW – dostupnější elektrická motorka

Elektromotorka Zero DSR ZF 13.0 test a recenze Levný základ

Výkon: 11 kW | Max. rychlost: 139 km/h | Kapacita baterie: 7,2 kWh |Max. dojezd: 143 km | Rychlost nabíjení: cca 5 hodin| Rychlonabíjení: Ano | Točivý moment: 108 Nm | Cena: 349 990 Kč

Klady
  • Dostatečný výkon
  • Stačí řidičské oprávnění A1 nebo B
  • Kvalitní motor i zpracování
  • Dobrá rychlost nabíjení
Zápory
  • Nižší dojezd
  • Nižší maximální rychlost

Mezi dostupnějšími modely si mimořádně skvěle vede elektromotorka S ZF 7.2 11 kW, která pochází z dílny značky Zero. Pod parádním, stylovým designem zevnějšku se skrývá výkon 11 kW. To se může na pohled jevit jako velmi málo – zvlášť ve srovnání s ostatními motocykly v našem testu. Má to však několik příjemných výhod. Za prvé, i s poměrně nízkým nominálním výkonem můžete z této elektro motorky vytáhnout rychlost až 139 km/h, což je zajisté zcela dostačující. Motorka se na silnici chová velmi zvladatelně a vyznačuje se spolehlivostí. A tím se dostáváme k druhému bodu. Motorka může být skvělou volbou i pro méně zkušené řidiče. Dokonce vám díky nízkému výkonu stačí řidičské oprávnění A1 nebo B a na cesty s ní může vyjet už řidič od 16 let věku.

A jak je na tom tato elektrická motorka s dalšími parametry? Bezúdržbový elektromotor Z-Force s točivým momentem 108 Nm s pasivním chlazením skrze hliníková žebra je poháněn baterií o celkové kapacitě 7,2 kWh. Ta vystačí na průměrný maximální dojezd cca 143 km. Nejde sice o zrovna úchvatnou hodnotu, ale vzhledem k cenové kategorii je dojezd poctivý.

Oproti předchozímu recenzovanému modelu Zero zvládnete S ZF 7.2 navíc rychleji nabít. Na 100 % za cca 5 hodin z běžné zásuvky. Při použití rychlonabíjení pak dosáhnete kapacity 80 % již za 90 minut – a to je pěkné. Tato elektromotorka má tudíž rozhodně co nabídnout.

2Nejprodávanější motorky podle Heureky

3Jak vybrat elektromotorku

Elektrická motorka je dopravní prostředek poháněný elektromotorem, jemuž dodává energii vysokokapacitní baterie. Funguje tudíž na podobném principu jako například elektrokoloběžka či elektrokolo, které jsme již na našich stránkách taky recenzovali.

Zatímco v případě koloběžek či kol slouží elektromotor především k omezení námahy jezdce, v případě elektrických motorek (a samozřejmě i aut) je důvodem spíše ekologicky šetrnější alternativa ke spalovacím pohonům.

Při výběru elektromotorky je důležité ujasnit si důvody pro její pořízení a nároky, které na ni budete mít. Mezi stěžejní technické parametry pak patří výkon, rychlost a taky kapacita baterie – a s tím související dojezd na jedno nabití. Roli však budou jistě hrát i další aspekty. Zejména kvalitní komponenty a zpracování, designové řešení a ovšem taky cena nebo potřeba konkrétního řidičského oprávnění.

Proč si pořídit elektromotorku?

Proč vůbec uvažovat o investici do elektromobility a nespokojit se s převažujícím řešením v podobě motorky či vozu se spalovacím motorem? Důvodů a motivací existuje celá široká škála. Avšak stejně jako jsou důvody pro, najdou se i důvody proti. Uvedeme zde některé nejdůležitější argumenty z obou stran.

Výhody elektrického pohonu oproti spalovacím motorům

Investice do budoucna

Elektromobilita je setrvale na vzestupu. Zdá se, že do budoucna bude tento trend pokračovat. Zatímco ještě před 10 lety byla elektrická vozidla spíše kuriozitou, dnes jsou běžnou součástí provozu. Dávno už přitom nejde jen o „chrastítka“, která předjedete na kole a která soustavně visí na nabíječce. Moderní elektrická vozidla (ať auta či motorky nebo taky elektrické skútry) se už výkonnostně dokážou konkurenci se spalovacími motory vyrovnat. Významně roste i dojezd těchto strojů

Jednoduchost, efektivita

Možná se to nezdá, ale vozy se spalovacím motorem jsou technicky komplikovanější než ty s elektromotorem. Elektromotor dokáže díky jednoduššímu konceptu efektivněji využívat energii, rekuperaci a pro tvorbu proudu není potřeba alternátor nebo jiné specifické zařízení.

Snadná údržba

Zmíněná relativní jednoduchost elektromotoru vede i k nižším nárokům na údržbu. Motory jsou v zásadě bezúdržbové, stačí pravidelná servisní prohlídka. Snižují se servisní náklady. To jsou jistě důležité plusové body.

Komfortní ovládání

Elektrické motorky jsou obvykle ovládány pomocí jednoduchého a přehledného displeje na přístrojové desce. Ovládání je i pro naprosté začátečníky snadnější než u klasické motorky.

Nižší náklady na provoz

Kromě servisních nákladů se snižují i náklady na samotný provoz, resp. na ujeté kilometry. Z různých srovnání benzínových a elektrických motorek vycházejí ty elektrické výrazně úsporněji. Nejde přitom o úsporu v nějakých zanedbatelných nuancích, ale o řádově nižší náklady na každý ujetý kilometr.

Ekologie

Možná vůbec nejdůležitější motivací pro vznik, vývoj a používání elektrických vozidel (různého druhu) je snaha omezit negativní dopad provozu spalovacích motorů na životní prostředí. Ekologické hodnoty jsou s elektromobilitou velmi úzce spjaty. Elektromotorky neprodukují zplodiny a využívají obnovitelný zdroj energie. V době, kdy se svět pohybuje na hraně (a někde i za hranou) vážných až fatálních environmentálních potíží, lze tento faktor jednoznačně pokládat za směrodatný.

Řidičské oprávnění

Motivací pro pořízení elektrické motorky či skútru mohou být taky nižší nároky na řidičské oprávnění. V závislosti na konkrétním nominálním výkonu je totiž tyto stroje možné řídit i s nižšími stupni řidičského průkazu (podrobněji viz níže). Případně i od nižšího věku, než je 18 let.

Nevýhody elektrického pohonu oproti spalovacím motorům

Elektromobilita má dosud i svá úskalí. Jaké největší nevýhody brání jejímu rychlejšímu rozšíření?

Dojezd a nabíjení

Mezi dosud největší komplikace elektromobility patří jednoznačně právě omezení dojezdu, který je dán kapacitou použitého akumulátoru. Tyto články se nicméně stále vyvíjejí a vyvíjí se i efektivita využití jejich energie. Dojezd tudíž roste. Přesto je omezen (konkrétněji viz níže). Nabíjení přitom zabere i hodiny.

Řidší provozní síť

Dobíjecích stanic pro elektrická vozidla je dozajista stále podstatně méně než čerpacích stanic. Tato síť se však rozrůstá.

Rychlost a výkon vs. cena

Tento bod je specifický. Moderní elektrická auta (a tím spíše motorky) totiž dokážou kolegům se spalovacími motory zcela reálně konkurovat např. v záležitosti max. rychlosti. V praxi je však rychlost a výkonnost elektrických vozů a motorek vykoupena často i výrazně vyšší cenou oproti vozu se spalovacím motorem téže kategorie.

Vyšší pořizovací cena

Elektrické motorky a vozy vyjdou při pořízení obecně dráž než klasické. Někdy i výrazně. Na druhou stranu jsme již řekli, že mnohem nižší jsou následné provozní náklady. Investice se tedy s provozem může vrátit.

Menší výběr

Zatímco nabídka elektrických aut, ale i skútrů, je dnes už přinejmenším uspokojivá, kategorie výkonnějších elektrických motorek poněkud zaostává. Přesto lze najít velmi zdařilé modely, jak se můžete přesvědčit v recenzích výše.

Palubní deska elektromotorky

Výkon motoru a rychlost

Motor a jeho výkon. Jde bezesporu o jedny z nejdůležitějších faktorů při výběru (nejen) elektro motocyklu.  Toto jádro elektrického motocyklu bývá ukryto v bytelném rámu společně s baterií, která ho pohání. Konkrétní výkon se udává v kW a rozpětí je poměrně rozmanité, jak je patrné i z našeho výběru.

Existují modely se základním výkonem mezi cca 10-30 kW. Za solidní střed lze považovat hodnoty 30 až 50 nebo 60 kW výkonu. Kolem 80 kW už jde o značně výkonné stroje a v našem testu se objevila i motorka Energica Evo, která nabídne skvělých 107 kW. Pohybuje se na výkonnostně na současné špici, ale úplné prvenství nedrží.

Například elektromotorka Saroléa Manx7 dosáhne výkonu 120 kW. Motorka Lightning LS-218 dokonce 147 kW.  Pro srovnání – velmi populární elektrické skútry se výkonem pohybují řádově jen ve stovkách až nižších tisících W.

Je vyšší výkon vždy lepší?

Ovšemže vysoký výkon vypadá na papíře dobře. Ale nemusí platit, že čím víc, tím líp. Výkonnější stroje jsou dražší a v praxi velmi záleží na tom, jak efektivně dokáže stroj nominální výkon využít (což se odvíjí od celkového zpracování). Taky je třeba se ptát, zda vysoký výkon skutečně využijete.

I motorky se zdánlivě malým výkonem elektromotoru 11 kW dokážou dosáhnout velmi slušné rychlosti a spolehlivě vás dovézt, kam potřebujete. Vysoký výkon taky může být zátěží pro baterii, která se rychleji vybíjí. Další výhodou slabších strojů může být, že při menších výkonech lze vystačit s nižším řidičským průkazem. U některých elektro vozidel (slabších skútrů, koloběžek, kol apod.) není dokonce potřeba žádné.

Max. rychlost

Současné elektrické motorky dosahují velmi slušných rychlostí. Běžně i 130 a více km/h. Pro běžný provoz jde o dostačující hodnoty. Silné stroje překonají i hranici 200 km/h. Již zmíněná motorka Lightning LS-218 pak zvládne i 350 km/h. Příbuzné elektrické skútry se proti tomu drží mnohem více při zemi a max. rychlost bývá v rozmezí cca 25-45 km/h.

Baterie

Kapacita

Kromě motoru je stěžejní součástí elektromotorky taky baterie, která motoru poskytuje energii. Důležitou hodnotou je kapacita baterie uváděná v kWh.

  • Kapacita se u baterií pro elektrické motorky pohybuje většinou ve vyšších jednotkách kWh (7-10 kWh, výjimečně i více).

Dojezd

Kapacita je poměrně abstraktní pojem, proto většinu zájemců o elektrický dopravní prostředek zajímá spíše konkrétnější hodnota v podobě max. dojezdu.

  • Průměrný max. dojezd se u kvalitních elektromotorek v současnosti pohybuje v rozmezí cca 150-250 km.
  • Dojezd ovlivňují různé faktory jako zátěž, stoupání, rychlost a styl jízdy.

Nabíjení

Délka dobíjení je další velmi důležitý parametr. Zatímco načerpat benzín je otázkou vteřin až minut, dobíjení elektro motorky trvá při použití standardního způsobu dobíjení (v běžné zásuvce) několik hodin.

  • Dobití baterie na 100 % trvá u současných elektrických motorek v průměru 3-10 hodin.

Rychlonabíjení

Dobrou zprávou je, že většina současných modelů elektromotorek podporuje možnost zrychleného nabíjení výkonnou nabíječkou.

  • Pomocí rychlonabíječky lze dosáhnout nabití kapacity baterie na cca 80 % jen za desítky minut nebo několik málo hodin.

Nosnost a hmotnost elektromotorek

Současné výkonné elektrické motorky se hmotností pohybují nejčastěji cca okolo 180-200 kg. Nemalou část váhy tvoří právě vysokokapacitní akumulátor. Nosnost většinou výrobci neuvádějí, nicméně i u menších elektrických skútrů se běžně pohybuje nad hranicí 120 kg. Vyšší váha jezdce se pochopitelně může odrazit na jízdních vlastnostech a dojezdu motocyklu.

Brzdy a další komponenty

Při výběru se zaměřte taky na kvalitu komponent, jako jsou především brzdy, tlumiče, kola a další zásadní součásti. Spolehliví a renomovaní výrobci elektrických motorek využívají komponenty prestižních značek.

Design a značka

Design je velmi subjektivní záležitost, ale vynikající značky jako Energica, Zero či KTM nebo UM Motorcykles, které prodávají své stroje i u nás, si dávají na vzhledu svých elektromotorek opravdu záležet.

Elektromotorka a řidičské oprávnění

Zatímco v případě elektrického kola či skútru se můžete nutnosti řidičského oprávnění vyhnout (rychlost do 25 km/h), v případě elektrických motorek už budete řidičák potřebovat. Konkrétní kategorie se ovšem odvíjí od výkonu:

  • Skupina A stačí pro motorky s max. rychlostí do 45 km/h
  • Skupina A1 pro motorky do max. výkonu 11 kW

Příslušenství, bonusy, doplňky

Někteří výrobci a prodejci nabízejí v ceně elektromotorek i zajímavé výhody a bonusy. Například rychlonabíječku nebo výraznou slevu na tuto pomůcku. V ceně mohou být i pravidelné servisní prohlídky v autorizovaných servisech, sleva na ochranné pomůcky, oblečení a příslušenství. Případně mohou být některé základní prvky (např. helma) rovnou v ceně.

Údržba

O údržbě elektrických motorek jsme se už zmínili výše. Elektromotory fungují prakticky bezúdržbově a zpravidla vyžadují jen základní pravidelnou servisní prohlídku. Servisní náklady tak mohou být výrazně nižší než u vozů a motorek se spalovacím motorem. Někteří výrobci navíc nabízejí prodloužené záruky např. na baterii či motor.

Energica Eva

 

Náš tipNáš tip

Pokud máte rádi terénní jízdu, zajímat by vás mohlo, že pořídit si můžete i elektro enduro. Mezi špičku v této oblasti patří například endura značky KTM. Zejména model KTM Freeride E-XC s motorem o výkonu 18 kW patří k tomu nejlepšímu v dané kategorii.

Kde koupit elektromotorku?

Skvělý výběr kvalitních elektrických motorek najdete především v e-shopu Alza.cz. Další modely můžete najít i pomocí srovnávače Heureka.cz.

Nejoblíbenější značky výrobců elektromotorek

Zero – Kalifornská značka Zero patří k lídrům v oboru elektromoto. Motorky tohoto výrobce patří světově k nejúspěšnějším. Značka, která vznikla již v roce 2006, nabízí velmi výkonné modely, ale i dostupnější stroje.

BMW – Tato věhlasná automobilka nabízí v současnosti například i kvalitní elektrickou motorku BMW C Evolution.

Energica – Prestižní výrobce z italské Modeny zahájil činnost teprve v roce 2014. Dnes už má na kontě několik špičkových, supersportovních elektromotorek.

Ceny elektromotorek

Cena do 300 000 Kč

V této ceně momentálně zakoupíte spíše elektrické skútry (třeba i velmi výkonný) nebo stroje, které stojí na hranici této kategorie, než poctivou a nadupanou motorku.

Cena 300 000 až 600 000 Kč

Tato relace skýtá opravdu pěkný výběr výkonných elektrických motorek významných značek, jako je Zero, BMW a další. Vyberou si i nároční zájemci. Těšit se můžete na rychlé, krásné stroje s dlouhým dojezdem.

Cena nad 600 000 Kč

Top třída elektrických motorek. V této ceně už můžete pořídit i supersportovní elektromotorky, například značky Energica. Nejdražší současné elektrické motorky se cenově pohybují kolem milionu Kč.

Nejprodávanější motorky podle Heureky

Sdílejte článek

Ohodnoťte článek

Celkové hodnocení: 5.0 (1 hlas)

Autor článku

Odborná redakce
Odborná redakce

Redaktoři webu ChytrýVýběr.cz vám pomáhají s výběrem toho správného produktu. Na základě odborných testů a uživatelských recenzí doporučují nejlepší produkty z široké škály kategorií. Více informací >>

Podobné články